Annons
Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse.

”Niklas Zennström och Stina Bergfors har förnyat H&M:s styrelse”

Glöm plastkortet – så betalar vi i framtiden SPONSRAT AV mastercard

Frivillig testar HTC Vive i ett horror-experiment i fjol. Nu sänks priset på VR-kitet.

HTC följer Facebook – sänker priset på VR

Tommy Jacobsons Varenne är delägare i Catena Media-konkurrenten Net Gaming.

Tommy Jacobsons kasinobolag vänder till vinst

Daniel Melkersson, en av Pinmetos fyra grundare.

H&M investerar i hans Malmöbolag

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

”Niklas Zennström och Stina Bergfors har förnyat H&M:s styrelse”

Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse.
Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse. Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin
H&M anses ligga efter med e-handeln. Men till sitt förfogande har klädjätten två av börsens starkast lysande digitala stjärnor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Aktieanalytikerna ser i dag ljummet på H&M, som sedan 2015 har sett sin aktiekurs falla med drygt 40 procent.

En anledning är att modejätten anses ha halkat efter inom e-handel, en marknad där europeiska jättar som Zalando tagit på sig ledartröjan.

Kombinationen av dessa två är väldigt intressant

I sin styrelse har dock H&M några av börsens starkast lysande digitala stjärnor: Niklas Zennström, grundaren av Skype och riskkapitalbolaget Atomico, och Googles tidigare Sverige-chef Stina Bergfors.

Därmed besitter en fjärdedel av H&M:s styrelse digital spetskompetens. Det är nästan fyra gånger högre än snittet för samtliga storbolag på Stockholmsbörsen. Det visar Di Digitals granskning.

Läs mer: Underkänt: Storbolagens digitala kompetens sjunker

Niklas Zennström och Stina Bergfors rekryterades som ett led i att föryngra H&M:s styrelse, som tidigare inte omsatt särskilt många ledamöter genom åren. Niklas Zennström ersatte Kinneviks dåvarande vd Mia Brunell Livfors i styrelsen för drygt tre år sedan.

”Det intressanta med Niklas är att han fortfarande lever i teknikspåret. Han får hela tiden en tillförsel av ny kunskap genom bolagen han arbetar med. Det är viktigt. Annars består styrelser ofta av personer som har lämnat en befattning inom ett visst område”‚ säger Jan Andersson.

I fjol rekryterade modejätten Stina Bergfors, som då var vd för onlinevideonätverket United Screens.

”Niklas är duktig på själva tekniken och dess applikationer medan Stina har jobbat på Google och vet hur man skalar upp tekniken. Det är just det som H&M behöver, att gå från marknad till marknad. Där är Stina väldigt duktig. Kombinationen av dessa två personer är väldigt intressant.”

Räcker det för H&M att ha 2 av 7 styrelseledamöter med digital spetskompetens?

”Jag tror det. H&M är primärt inget it-företag som säljer it-lösningar utan ett bolag som använder den digitala tekniken för att vässa sitt koncept att sälja olika konsumentprodukter.”

Inför den senaste stämman valde ni att inte välja in någon ny ledamot. Varför inte det?

”De senaste sju–åtta åren har vi fokuserat på att förnya och föryngra en styrelse vars medlemmar historiskt sett har funnits där länge. Sussi Kvart tjänstgjorde i 18 år, Melker Schörling i 19 år. Fyra av våra sju medlemmar har tillkommit sedan 2014. Att ta in en ytterligare person kunde bli lite väl mycket på kort sikt. Vi ville låta styrelsen få lite arbetsro.”

Läs mer: Underkänt: Storbolagens digitala kompetens sjunkerFoto:
Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post