Hoppa till innehållet

Niklas Zennströms Atomico tar sikte på ”deep tech”

Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico riktar in sig på att investera i tekniktunga techbolag. ”Det här är bara början”, säger Atomicos medgrundare och partner Mattias Ljungman.

Mattias Ljungman och Sophia Bendz är investerare på riskkapitalbolaget Atomico.
Mattias Ljungman och Sophia Bendz är investerare på riskkapitalbolaget Atomico.Foto: Patrik Olsson

Deep tech, bolag baserade på innovativa och forskningstunga lösningar, är i fokus i Atomicos rapport om investeringar i Europa. Riskkapitalbolaget, som Skype-grundaren Niklas Zennström (NTL) är delägare i, har i samarbete med Slush undersökt investeringar i techbolag och deep tech-bolag de senaste åren. 

Läs även: Så förbereder Niklas Zennström sina startups för en IT-krasch

Hittills i år har det investerats 14 miljarder dollar, cirka 120 miljarder kronor, i europeiska techbolag. Trots att endast en bråkdel går till bolag som bygger sin affärsmodell på artificiell intelligens (AI) eller maskininlärning är det den typen av företag Atomico (NTL) tror på.

”AI och maskininlärning kommer att påverka hur alla driver business och de som inte tar till sig den här superförmågan missar en fantastisk chans och kommer antagligen inte finnas kvar. Sen finns det startups som börjar med en produkt som helt och hållet bygger på det”, säger Sophia Bendz (NTL), ansvarig för Atomicos investeringar i Sverige.

De som inte tar till sig den här superförmågan missar en fantastisk chans och kommer antagligen inte finnas kvar.

Det är dessa bolag som är med i Atomicos genomgång, och utesluter därmed bolag som Klarna och Spotify. Och deep tech har bara nyligen tagit fart på riktigt, enligt Sophia Bendz.

”Jag är nyfiken på att se vad som kommer det närmaste året. Det finns så många duktiga människor och så mycket potential i teknologin, samtidigt som det finns riskvilligt kapital”, säger hon.

Läs även: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Rapporten visar att området deep tech, dit AI, VR och AR, smart hårdvara och internet of things, räknas, har vuxit rejält. Från att ha attraherat en kvarts miljard dollar 2012, har det under året investerats 1 miljard dollar i Europas deep tech-bolag. Sverige hamnar på sjätte plats när det kommer tilll deep tech-investeringar gjorda under de senaste fem åren, med investeringar till ett värde av 198 miljoner dollar, motsvarande 1,7 miljarder kronor. 

Foto: Atomico
Investeringar i miljoner dollar i deep techbolag i Europa 2011– 2016 (9 månader).

I bolag som räknas in i Atomicos rapport finns förutom typiska AI-bolag som Mapillary (NTL), även VR-bolag som Resolution Games (NTL), AR-bolag som XMReality (NTL) och IOT-bolag som Narrative (NTL).

”Sverige kanske inte är ledande i Europa inom AI men vi är absolut ett av länderna i den gruppen. Man behöver nog inte vara orolig för siffran men det är självklart något man måste titta på så att de här bolagen får möjligheten att växa sig stora”, säger Mattias Ljungman (NTL), medgrundare och partner på Atomico.

Är det här ett område som Atomico vill satsa mer på?

”Absolut, det här är bara början.”

Atomico har bland annat investerat i Klarna, Wrapp och Truecaller och gjorde även en investering i Malmöbaserade Mapillary under våren 2016. 

Läs hela Atomicos rapport här.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera