Nintendo har fram till i förra veckan hållit sig borta från spel speciellt framtagna för mobilen. Men med lanseringen av Pokémon Go är väntan över.
Pokémon Go är ett mobilspel där du uppmanas att jaga monster i den riktiga världen, med hjälp av augmented reality-teknik. Spelare kan exempelvis ses gå runt i bostadsområden med mobilen i högsta hugg för att samla olika monster genom mobilkameran.
Det kan låta bisarrt men spelet har varit en enorm succé sedan lanseringen i USA, Nya Zeeland och Australien. I lördags rapporterade Forbes att Pokémon Go hade installerats på 5,6 procent av alla Android-enheter i hela USA. Det är fler än vad Tinder har och spelet närmar sig även Twitters användarantal, skriver Forbes. Spelet har även toppat nedladdningslistorna, enligt statistik från företaget App-Annie.
Antal dagliga användare, Pokémon Go i jämförelse med Twitter. Bild: Similarweb.com
Sedan släppet av Pokémon Go i mitten av förra veckan har marknadsvärdet på Nintendo ökat med 7 miljarder dollar, motsvarande 60 miljarder kronor. Enbart under måndagen steg aktien med 25 procent.
2sj2iQyBTQs
Pokémon Go har redan gått om Tinder i antal dagliga användare i USA.
Pokémon Go har utvecklats av Niantic, en före detta Google-startup som även producerat spelet +Ingress. Nintendo, tillsammans med dotterbolaget Pokémon och Google, investerade i Niantic förra året.
Spelet har än så länge inte släppts globalt och det är oklart när Pokémon Go kommer till Sverige. Anledningen är att Nintendo har pausat utrullningen av spelet till följd av de serverproblem som tillkommit på grund av tillströmningen av användare. Men personer insatta i företaget uppger för WSJ (betalvägg) att Pokémon Go sannolikt kommer att släppas i Europa inom några dagar.