Hoppa till innehållet

Nintendo rusar med ny monsterhit

Nintendo har sent omsider tagit steget in i mobilen med monsterhiten Pokémon Go. Spelet har fler användare än Tinder och har fått Nintendos aktie att rusa på börsen.

Pokémon Go har fler dagliga användare än Tinder mindre än en vecka efter lansering.
Pokémon Go har fler dagliga användare än Tinder mindre än en vecka efter lansering.Foto: AP

Nintendo har fram till i förra veckan hållit sig borta från spel speciellt framtagna för mobilen. Men med lanseringen av Pokémon Go är väntan över.

Pokémon Go är ett mobilspel där du uppmanas att jaga monster i den riktiga världen, med hjälp av augmented reality-teknik. Spelare kan exempelvis ses gå runt i bostadsområden med mobilen i högsta hugg för att samla olika monster genom mobilkameran.

Det kan låta bisarrt men spelet har varit en enorm succé sedan lanseringen i USA, Nya Zeeland och Australien. I lördags rapporterade Forbes att Pokémon Go hade installerats på 5,6 procent av alla Android-enheter i hela USA. Det är fler än vad Tinder har och spelet närmar sig även Twitters användarantal, skriver Forbes. Spelet har även toppat nedladdningslistorna, enligt statistik från företaget App-Annie.

Foto:
Antal dagliga användare, Pokémon Go i jämförelse med Twitter. Bild: Similarweb.com

Sedan släppet av Pokémon Go i mitten av förra veckan har marknadsvärdet på Nintendo ökat med 7 miljarder dollar, motsvarande 60 miljarder kronor. Enbart under måndagen steg aktien med 25 procent.

2sj2iQyBTQs

Pokémon Go har redan gått om Tinder i antal dagliga användare i USA.

Pokémon Go har utvecklats av Niantic, en före detta Google-startup som även producerat spelet +Ingress. Nintendo, tillsammans med dotterbolaget Pokémon och Google, investerade i Niantic förra året. 

Spelet har än så länge inte släppts globalt och det är oklart när Pokémon Go kommer till Sverige. Anledningen är att Nintendo har pausat utrullningen av spelet till följd av de serverproblem som tillkommit på grund av tillströmningen av användare. Men personer insatta i företaget uppger för WSJ (betalvägg) att Pokémon Go sannolikt kommer att släppas i Europa inom några dagar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera