Hoppa till innehållet

Nokias favorit är tillbaka – med Snake

Nokia lanserar mobiler i de lägre prisklasserna, däribland en ny version av den klassiska 3310.

Favorit i repris. Nokia släpper en ny version av den klassiska mobilen 3310. Foto: TT
Favorit i repris. Nokia släpper en ny version av den klassiska mobilen 3310. Foto: TTFoto: TT

Nokias mobiltillverkning är ett stycke industrihistoria. Få bolag, oavsett bransch, har fallit från en ohotad topplacering till djupaste botten som det finska bolaget gjorde i slutet av förra decenniet. Mellanspelet hos Microsoft, som köpte mobildivisionen för motsvarande 47 miljarder kronor, finns inte heller mycket gott att säga om.

Men på ett märkligt sätt har Nokia behållit ett starkt varumärke även för mobiltelefoner. Det drar det finländska bolaget HMD nytta av när man nu släpper flera Androidtelefoner över hela världen. HMD äger licensrättigheterna till både mobiler och surfplattor med Nokias logga och telefonerna tillverkas av Foxconn som också gör telefoner åt till exempel Apple.

Läs även: Samsung lanserar VR med fjärrkontroll

"Vi släpper inte vårt varumärke till vem som helst. Det finns miljoner människor över hela världen som litar på det varumärket", slog Nokias vd Rajiv Suri fast när han kom upp på scenen i Barcelona.

De nya telefonerna är Nokia 6, som redan släppts i Kina, men som nu kommer att säljas över hela världen. Helt nya är Nokia 5 och Nokia 3 som blir lite billigare. Priserna startar vid 229 euro och den billigaste får en prislapp på 139 euro.

"Vi siktar på att bli en av de ledande mobiltillverkarna i världen", slog HMD Globals vd Arto Nummela fast under presentationen.

Det kanske han får komma att äta upp senare. Konkurrensen från bland andra Samsung och Huawei är mördande även i de billigare segmenten. Nummela tog lite udden av sin kommentar senare:

"Vi är ödmjuka men samtidigt väldigt, väldigt ambitiösa."

Kommentarer från analytiker efter presentationen handlade mycket om att de nya telefonerna får det tufft, men att de faktiskt kan bli en framgång. Nokias varumärke är mycket starkt i Mellanöstern, Afrika och Indien och där kan telefoner i de här prisklasserna bli storsäljare.

Den mest förväntade nyheten kom sist i presentationen. Det kommer en uppdaterad 3310 som får tal- och standbytid som den gamla modellen. Den har inte Android, men däremot det klassiska spelet Snake.

TT / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera