Silicon Valley har hållit andan inför Twitters kvartalsrapport. Alla ögon riktades återigen på antalet användare när resultatet kom på onsdagskvällen. Twitter har kämpat under flera år med sviktande användartillväxt och vd:n Jack Dorsey gör desperata försök att vända den trenden.
Flera chefer har lämnat bolaget eller fått sparken och det är ett sargat Twitter som Jack Dorsey ska försöka städa upp. Dessutom är han också vd för betaltjänsten Square och delar sin tid mellan de två börsbolagen.
Under Twitters senaste kvartal avstannade användartillväxten helt och ligger alltjämt på 320 miljoner aktiva användare i månaden. Utan de som använder tjänsten via sms gick antalet till och med ner mellan tredje och fjärde kvartalet 2015 - från 307 miljoner aktiva månatliga användare till 305 miljoner.
Twitter försökte dock lugna marknaden med twittra ut att man har hämtat upp tappet under januari i år. Vidareskickade tweets, direktmeddelanden och tid i nätverket ska också ha ökat under 2015.
Siffermässigt överträffade Twitter analytikernas förväntningar och ökade omsättningen under 2015 med 58 procent jämfört med året innan. Under kvartalet var intäkterna 710 miljoner dollar, upp med 48 procent år till år.
Förlusten uppgick till 90 miljoner dollar under det senaste kvartalet, jämfört med 125 miljoner dollar under samma period 2014.
En intressant siffra är hur det går för Twitter i mobilen. Under förra kvartalet kom hela 86 procent av intäkterna därifrån. Det är dock lägre än under sista kvartalet 2014, då samma siffra var 88 procent.
Aktiekursen var nere och vände på nära minus 12 procent på eftermarknaden när rapporten kom, men hämtade sig sedan något. Efter onsdagskvällens resultatpresentation landade den på knappt 3,5 procent ner.
Tidigare i veckan nådde Twitter den rekordlåga kursen på under 15 dollar, ett tapp med nära 69 procent under det senaste året. Sedan Jack Dorsey tog över vd-posten officiellt i oktober har bolaget tappat hälften av sitt börsvärde.
Twitter har tappat nära 69 procent i börsvärde under det senaste året.
Under de senaste månaderna har han kommit med en rad förslag som har upprört Twitters trogna användare. Det har till exempel handlat om att slopa gränsen på 140 tecken i tweets, något som är en stor del av Twitters identitet.
Den senaste veckan har det varit stor uppståndelse kring att Twitter ska rulla ut en ny tidslinje, som går ifrån den omvända kronologiska ordning som nätverket är känt för. Den nya funktionen lanserades på onsdagen och benämns som den största förändringen hittills.
Användare som vill (det är än så länge frivilligt) kommer numera att se populära tweets i topp när man går in på Twitter. De ligger över den ”vanliga” tidslinjen och hur många tweets det är beror på hur många man följer.
Förändringen är ett av flera försök från Twitters sida att locka till sig nya användare. En annan är funktionen ”Moments” där Twitter samlar tweets, foton och videoklipp från olika händelser. Men den verkar varken ha gjort från och till för användarantalet sedan lanseringen i oktober förra året.
”Vi är fokuserade på det Twitter gör bäst: live. Twitter är live, live-kommentarer, live-kontakter, live-konversationer. Oavsett om det handlar om nyheter, underhållning, sport, dagliga ämnen eller att titta på ett event, så är live det snabbaste sättet att förstå vilken makt Twitter har”, står att läsa i Twitters brev till aktieägarna, som skickades ut i samband med kvartalsrapporten.
Live eller inte, Twitters tjänst är fortfarande snårig för nya användare. I brevet lovar bolaget även att förändra några krångliga regler kring konversationer i nätverket.
”Vi har några riktigt konstiga regler för konversationer, kring svar och .@namn-format som ingen förstår, och vi måste fixa det, sa Jack Dorsey under onsdagskvällens kvartalspresentation.
Det är dock än så länge oklart hur de nya reglerna kommer att se ut. Och alla förändringar Jack Dorsey gör är en balansgång mellan att hålla kvar trogna användare som Twitter tjänar pengar på till att försöka locka till sig en bredare publik.