Hoppa till innehållet

Noll nya användare till Twitter

Twitter misslyckades helt med att locka till sig nya användare under sista kvartalet 2015. Omsättningen ökade med 48 procent och överträffade förväntningarna, men aktien tappade på eftermarknaden.

Silicon Valley har hållit andan inför Twitters kvartalsrapport. Alla ögon riktades återigen på antalet användare när resultatet kom på onsdagskvällen. Twitter har kämpat under flera år med sviktande användartillväxt och vd:n Jack Dorsey gör desperata försök att vända den trenden. 

Flera chefer har lämnat bolaget eller fått sparken och det är ett sargat Twitter som Jack Dorsey ska försöka städa upp. Dessutom är han också vd för betaltjänsten Square och delar sin tid mellan de två börsbolagen.

Under Twitters senaste kvartal avstannade användartillväxten helt och ligger alltjämt på 320 miljoner aktiva användare i månaden. Utan de som använder tjänsten via sms gick antalet till och med ner mellan tredje och fjärde kvartalet 2015 - från 307 miljoner aktiva månatliga användare till 305 miljoner.

Twitter users

Twitter försökte dock lugna marknaden med twittra ut att man har hämtat upp tappet under januari i år. Vidareskickade tweets, direktmeddelanden och tid i nätverket ska också ha ökat under 2015. 

Siffermässigt överträffade Twitter analytikernas förväntningar och ökade omsättningen under 2015 med 58 procent jämfört med året innan. Under kvartalet var intäkterna 710 miljoner dollar, upp med 48 procent år till år.

Förlusten uppgick till 90 miljoner dollar under det senaste kvartalet, jämfört med 125 miljoner dollar under samma period 2014.

En intressant siffra är hur det går för Twitter i mobilen. Under förra kvartalet kom hela 86 procent av intäkterna därifrån. Det är dock lägre än under sista kvartalet 2014, då samma siffra var 88 procent.

Aktiekursen var nere och vände på nära minus 12 procent på eftermarknaden när rapporten kom, men hämtade sig sedan något. Efter onsdagskvällens resultatpresentation landade den på knappt 3,5 procent ner.

Tidigare i veckan nådde Twitter den rekordlåga kursen på under 15 dollar, ett tapp med nära 69 procent under det senaste året. Sedan Jack Dorsey tog över vd-posten officiellt i oktober har bolaget tappat hälften av sitt börsvärde.

Twitter har tappat nära 69 procent i börsvärde under det senaste året.

Under de senaste månaderna har han kommit med en rad förslag som har upprört Twitters trogna användare. Det har till exempel handlat om att slopa gränsen på 140 tecken i tweets, något som är en stor del av Twitters identitet.

Den senaste veckan har det varit stor uppståndelse kring att Twitter ska rulla ut en ny tidslinje, som går ifrån den omvända kronologiska ordning som nätverket är känt för. Den nya funktionen lanserades på onsdagen och benämns som den största förändringen hittills.

Användare som vill (det är än så länge frivilligt) kommer numera att se populära tweets i topp när man går in på Twitter. De ligger över den ”vanliga” tidslinjen och hur många tweets det är beror på hur många man följer.

Förändringen är ett av flera försök från Twitters sida att locka till sig nya användare. En annan är funktionen ”Moments” där Twitter samlar tweets, foton och videoklipp från olika händelser. Men den verkar varken ha gjort från och till för användarantalet sedan lanseringen i oktober förra året.

”Vi är fokuserade på det Twitter gör bäst: live. Twitter är live, live-kommentarer, live-kontakter, live-konversationer. Oavsett om det handlar om nyheter, underhållning, sport, dagliga ämnen eller att titta på ett event, så är live det snabbaste sättet att förstå vilken makt Twitter har”, står att läsa i Twitters brev till aktieägarna, som skickades ut i samband med kvartalsrapporten.

Live eller inte, Twitters tjänst är fortfarande snårig för nya användare. I brevet lovar bolaget även att förändra några krångliga regler kring konversationer i nätverket. 

”Vi har några riktigt konstiga regler för konversationer, kring svar och .@namn-format som ingen förstår, och vi måste fixa det, sa Jack Dorsey under onsdagskvällens kvartalspresentation.

Det är dock än så länge oklart hur de nya reglerna kommer att se ut. Och alla förändringar Jack Dorsey gör är en balansgång mellan att hålla kvar trogna användare som Twitter tjänar pengar på till att försöka locka till sig en bredare publik.

Twittersamtal

Twitter håller kvartalspresentation via videotjänsten Periscope, som Twitter köpte förra året.

LÄS ÄVEN: Analys: Har techjättarna förlorat sin glans?

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera