Hoppa till innehållet

Nordea i avtal med Danske Banks Swish

Nordea ansluter sig till Danske Banks Mobile Pay i Norge och Danmark. Nu väntar en möjlig nordisk expansion och ett samarbete med Swish.

Nordeas anslutning till Danske Banks Mobile Pay öppnar upp för samarbeten med Swish i Sverige.
Nordeas anslutning till Danske Banks Mobile Pay öppnar upp för samarbeten med Swish i Sverige.Foto: Mobile Pay/ TT

Di Digital kunde i förra veckan rapportera om att det svenska betalbolaget Bambora tecknade ett avtal med Danske Banks populära betallösning Mobile Pay. Nu har även Nordens största bank Nordea valt att ansluta sig till Mobile Pay, som är Danmarks motsvarighet till Swish. 

Men i och med det nya avtalet lämnar Nordea Swipp, vilket precis som Swish är en lösning som kommit fram genom ett samarbete mellan ett stort antal banker och institutioner. Det rapporterar nyhetssajten Berlingske Business.

Läs även: Swish är Sveriges mest kända betaltjänst

Danske Banks Mobile Pay hoppas att med det nya avtalet kunna locka till sig andra storbanker i Norge, Danmark och Finland. Varför bankerna tros vara intresserade av en stor gemensam tjänst beror på den framtida konkurrensen från internationella spelare, som Apple, Facebook och Google, med egna betaltjänster.

Mitt i allt befinner sig Sverige där Swish fortfarande inte har stött på någon större konkurrens från andra spelare. Men i enlighet med en önskan att skapa en ledande nordisk betalningsplattform söker Mobile Pay nu en dialog med sin svenska motsvarighet. Syftet är att nordiska användare så småningom ska kunna göra betalningar mellan Mobile Pay och Swish. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera