Hoppa till innehållet

Nordea investerar i Wrapp

Storbanken Nordea går in som investerare i rabattbolaget Wrapp. Nu finns Klarna, H&M och Nordea alla med som ägare i det nysatsande bolaget.

Lojalitetsappen Wrapp återlanserades för två månader sedan. En av nyheterna är ett samarbete med storbanken Nordea om att koppla samman bolagets app med Nordeas betalkort. Nu står det också klart att Nordea går in som investerare i Wrapp.

”Vi hade en runda i höstas där vi tog in pengar från H&M och Klarna. Nu har vi fullföljt den rundan och tagit in Nordea”, säger Aage Reerslev, vd för Wrapp. 

Totalt tar Wrapp in drygt 40 Mkr i rundan där alla tre investerare tar i princip lika stora andelar av Wrapp.

”För oss är det en styrka att inte bara ha Nordea som partner utan också som delägare. Det gör att våra intressen linjerar ännu mer”, säger Aage Reerslev.

Wrapp grundades 2011 av bland annat Hjalmar Winbladh, numera investerare på riskapitalbolaget EQT Ventures. Bolaget tog in runt 130 miljoner kronor i riskkapital och värderades till nästan 400 miljoner kronor. Men stora förluster tvingade bolaget att byta affärsmodell och det är nu ett på många sätt nytt bolag som går under samma namn.

Läs mer: Hjalmar Winbaldh om EQT Ventures första investering

Wrapp lanserade sin nya uppdaterade app med kopplingen till Nordeas kortkunder strax innan julhandeln. Enligt Aage Reerslev har en miljon transaktioner hunnit registreras i appen men hur många användare appen har vill han inte avslöja.

”Vårt fokus är att se till att det blir en bra upplevelse för de som använder oss i dag. Vi har inget mål vad gäller användartillväxt för i år”, säger Aage Reerslev. 

Att de svenska storbankerna ska börja investera i startupbolag är något som Di Digital tidigare skrivit om. Aage Reerslev tror att det kommer fler affärer från det hållet under året.

”Bankerna måste börja röra sig i den här riktningen. Jag tror säkert att vi kommer att se fler banker som går vidare med investeringar. Men det hänger också på att vi på startupsidan måste släppa in dem”, säger han.

Läs mer: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

För Wrapp är det ett naturligt steg nu att börja samarbeta med fler av storbankerna. Aage Reerslev säger att han ”inte kan utesluta” att det också sker i form av att ta in dem som delägare.

”Om de är modiga nog att vara med och utveckla verksamheten är det rimligt att de kan ta en del av uppsidan”, säger Aage Reerslev. 

Lyssna på Podcasten Digitalpodden om Nordeas investering här:

http://embed.acast.com/digitalpodden/soundcloud-bookatableochnordeasforstastartup-investering

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera