Hoppa till innehållet

Nordea: ”PSD2 ingen gräddfil för banker”

EU:s nya lagstiftning för framtidens banktjänster har pekats ut som ett hot mot branschens uppstickarbolag. Nu försvarar sig storbankerna mot kritiken.

Ett tekniskt dokument om EU:s nya betaltjänstedirektiv, står i centrum för en infekterad strid om fintech-sektorns framtid.
Ett tekniskt dokument om EU:s nya betaltjänstedirektiv, står i centrum för en infekterad strid om fintech-sektorns framtid.

Di Digital har nyligen rapporterat om den massiva kritik som riktats mot ett nytt förslag på hur EU:s betaltjänstedirektiv PSD2 rent tekniskt ska implementeras. 

Förslaget har lagts fram av den europeiska bankmyndigheten EBA och reglerar hur tredjepartstjänster, som till exempel betaltjänsten Klarna (NTL), tar del av kunddata från storbanker. I stället för att använda bankernas egna gränssnitt för att ta del av informationen kan förslaget tvinga tredjepartstjänster att använda separata gränssnitt som kontrolleras av bankerna, något som kritiker menar kan slå hårt mot bolagen.

“Problemet är att bankerna har noll incitament att se till att de här gränssnitten fungerar. Det öppnar upp för att de bygger gräddfiler för sina egna tjänster, med bättre tillgänglighet och upptid”, sade sparappen Tinks vd Daniel Kjellén till Di Digital.

Från bankhåll håller man dock inte med om kritiken.

”Förslaget innebär ingen gräddfil för bankerna. Direktivet är väldigt tydligt med att gränssnitten inte ska diskriminera tredjepartsaktörer och att tjänsterna ska vara tillgängliga för dem på samma villkor som när våra slutkunder använder dem direkt mot oss”,  säger Camilla Bäck, Senior Business Developer och ansvarig för implementeringen av betaltjänstdirektivet på Nordea.

Läs mer: Nordea skissar på fintech-plattform – ”ska bli som App Store”

”Om målet är en reglerad marknad för dessa tjänster måste någon kontrollera den tekniska infrastrukturen. Egentligen finns det bara två möjligheter, att en myndighet sköter om den saken eller att vi banker själva får ansvara för våra egna gränssnitt”, säger hon.

Kritiker menar att tredjepartsgränssnittet riskerar att få sämre villkor, hur ser du på det?

”Jag håller inte med om beskrivningen att vi banker har noll incitament att se till att gränssnitten fungerar. Vårt incitament är att följa rådande lagstiftning på området. Regelefterlevnad, compliance, är av allra största vikt för oss på Nordea”

En av förslagets kritiker är EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark (M), som menar att det går stick i stäv med det egentliga syftet med direktivet. Camilla Bäck ser ingen sådan risk.

”Kommissionen ska som yttersta ansvarig godkänna det här förslaget, vilket säkerställer att EBA inte gör något utanför sitt mandat utan följer kommissionens målsättning”, säger hon.

Inte heller Svenska Bankföreningen anser att förslaget innebär en risk för fintechbolag.

”Förslaget lägger en nödvändig grund för ordning och reda”, säger Hans Lindberg, vd på Bankföreningen.

 


 

Mer om kritiken mot PSD2:

Foto:

Politiker sågar EU:s fintech-förslag: “Inte acceptabelt”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera