Hoppa till innehållet

Nordea skissar på fintech-plattform – ”ska bli som App Store”

EU-direktivet PSD2 tvingar bankerna att öppna upp sin data för fintech-utmanare. Nu lovar Nordeas Gunnar Berger att banken ska bli ett App Store och öppna upp för samarbeten med hundratals fintech-bolag redan 2020. 

Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på Nordea
Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på NordeaFoto: Oskar Omne

Bankvärlden står inför en omvälvande förändring. Det menar Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på Nordea och syftar på är EU-direktivet PSD2 som införs i januari 2018. Direktivet tvingar banker att lämna ut sina kunders data till tredjepartsbolag om kunden ber om det.

Läs mer: Nordea lanserar plattform för crowdfunding

”Det här är det största som hänt bankvärlden sedan internet. Kanske är det till och med större”, sa han vid Dagens Industris fintech-konferens under torsdagen.

Jag gissar att vi har 100 samarbeten 2020

I klartext innebär detta att små fintechbolag som sparappen Tink, pensionsappen Kollektiva eller aktieappen som Sigmastocks kan sälja in sina tjänster till Nordeas 11 miljoner kunder – och få all Nordeas data om dem om de lyckas värva dem.

”Vi äger inte kundens data längre. Det är kunden som äger sin data”, säger Gunnar Berger.

Han menar att många banker kommer försöka motverka effekterna av PSD2. Men på Nordea är man fast besluten om att omfamna framtiden.

”Apple konkurrerade ut Nokia inte genom sin Iphone. Det var App Store som gjorde att Nokia slogs ut! Vi måste lära oss av det”, säger han.

Vi kan erbjuda dem tillgång till Nordeas 11 miljoner kunder

Tanken är alltså att Nordea ska bygga ett App Store för banktjänster. Exakt hur detta ska se ut vet inte Gunnar Berger i dagsläget. Men oavsett måste man anpassa sina API:er för dessa små konkurrenter. Poängen är att Nordea ska göra allt för att hitta olika typer av samarbeten med dagens och morgondagens fintechbolag.

”Vi kan erbjuda dem tillgång till Nordeas 11 miljoner kunder, stor kunskap om regleringar och en fantastiskt bra säkerhet”, säger han.

Hur man ska tjäna pengar på detta är inte heller klart. Det kan handla om att dela på intäkter, men lika gärna om att Nordea får använda fintechbolagen för att sälja in sina produkter.

”Säg att vi samarbetar med en app som säljer resor. Vi har jättebra produkter för valutaväxling till exempel”, säger han.

Nordea kommer även att investera i fintechbolag, enligt Gunnar Berger. Banken har redan idag egna acceleratorprogram för startupbolag. Men han är ändå övertygad att merparten av ”Nordeas App Store” kommer utgöras av externa bolag.

”Jag gissar att vi har 100 samarbeten 2020”, säger han.

Han tror att Nordea har stora möjligheter att växa med dessa avtal.

”Vi når ju nya kunder. Dessutom tror jag folk vill ha sina pengar på ett enda, säkert ställe och det är banken”, säger han.

Debatt: Dags för Riksbanken att starta en fintech-accelerator

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera