Hoppa till innehållet

Nordic Capital lanserar miljardkoncern inom betalningar

En blandning mellan en giraff och en zebra. Så ser loggan ut för Sveriges nya miljardkoncern Bambora. Nu ska det märkliga djuret ta sig an den globala betalbranschen.

Johan Tjärnberg är vd för Bambora, riskkapitalbolaget Nordic Capitals nya betalkoncern
Johan Tjärnberg är vd för Bambora, riskkapitalbolaget Nordic Capitals nya betalkoncernFoto: Viktor Ström

Johan Tjärnberg, vd för Bambora, visar nöjt loggan på en av väggarna. Bambora? Nej, det betyder inget särskilt, förklarar han. Riskkapitalbolaget Nordic Capitals åttonde fond har under några år varit ute och shoppat betalföretag. Euroline, DK Online, Keycorp, MPS och ytterligare två bolag har köpts upp. Nu har de fogats samman till vad Johan Tjärnberg kallar ”världens största startup”. Med en omsättning som redan överstiger en miljard kronor och 400 anställda är det ingen tvekan om att det i alla fall handlar om ett stort bolag. Men startup?

”Det finns saker som är karakteristiska för startups som vi vill få in. Våra ledord är enkelhet och innovation i allt vi gör”, säger Johan Tjärnberg.

En förebild är det amerikanska bolaget Stripe som startades för fyra år sedan och tagit in riskkapital från kända teknikinvesterare som Sequoia Capital, Peter Thiel och Andreessen Horowitz. Men i Bamboros fall är det alltså det betydligt mindre teknikorienterade riskkapitalbolaget Nordic Capital som ligger bakom.

Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden

I samband med att namnet Bambora blir officiellt i dag lanserar koncernen också sin första produkt: Bambora one. En lösning som fångar alla delar av fysiska betalningar i en och samma produkt.

”En butik på hörnet behöver i dag ett inlösenavtal med en bank en terminalleverantör en bredbandsleverantör för bankkopplingen och vill de ha bonuskort behövs en fjärde leverantör. Vi löser allt med Bambora one”, säger Johan Tjärnberg.

Målgruppen är handlare med högre omsättning än för till exempel svenska Izettle och lanseringen sker i Sverige, Norge och Danmark.

En annan fördel enligt Johan Tjärnberg är att Bambora tar kostnaden för alla kortavgifter. Handlaren har en fast månadsavgift och en rörlig som beror på omsättning, hur folk väljer att betala i butiken spelar ingen roll för kostnaden.

”Vi vill förenkla betalningarna. I dag vet 40 procent av handlarna inte hur mycket de betalar för transaktionerna. Fakturorna kan ha upp till 40 olika prispunkter”, säger han.

Distributionen av lösningen kommer i första hand att ske till de 50 000 kunder som är anslutna till något av de förvärvade bolagen. Bambora samarbetar också med SEB som kommer att rekommendera lösningen till sina företagskunder.

Bambora one är lösningen för fysiska butiker. Nästa steg blir motsvarande lösning för ehandlare. Målsättningen är att kunna leverera all betalningsinfrastruktur som en handlare behöver såväl fysiskt som digitalt.

Bambora one

I dag lanserade Nordic Capitals betalkoncern Bambora sin första produkt "Bambora One".

I dag hanterar Bambora transaktioner för runt 120 miljarder kronor årligen, vilket i sin tur ger en omsättning strax över miljarden för koncernen. Efter att nu lansera i Norden står Australien näst på tur. Genom attrahera så mycket nya kunder som möjligt går det att nå stordriftsfördelar och sänka kostnaderna.

”Det är ingen hemlighet att det här är ett volymspel”, säger Johan Tjärnberg. Samtidigt efterlyser han mer samarbeten mellan de svenska betalaktörerna.

”Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden. Vi har bolag som Klarna, Trustly och Izettle, vi vill vara ödmjuka och lära oss av varandra. Mycket handlar om att ta en position globalt och där kan vi hjälpas åt”.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera