Hoppa till innehållet

Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre”

Nordic Capital har sålt betalbolaget Bambora för drygt 14 miljarder kronor. ”Vi har fått ett bra pris naturligtvis”, säger riskkapitalbolagets partner Fredrik Näslund till Di Digital.

Johan Tjärnberg, vd på Bambora, och Fredrik Näslund, partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora. Foto: Nordic Capital
Johan Tjärnberg, vd på Bambora, och Fredrik Näslund, partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora. Foto: Nordic Capital

Under torsdagen kom nyheten att det svenska betalbolaget Bambora säljs till den franska betalaktören Ingenico Group för drygt 14 miljarder kronor.

Bolaget startades för mindre än tre år sedan på initiativ av riskkapitalbolaget Nordic Capital och Johan Tjärnberg, som tidigare drivit upp och sålt betalbolaget Point.

Läs mer: Bambora säljs för 14 miljarder till fransk jätte

Fredrik Näslund är partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora, han kallar betalbolagets resa för ”fantastisk”. Den började med att bolaget lyckades övertyga SEB att sälja sitt kortbolag Euroline, eftersom det inte tillhörde bankens kärnverksamhet.

”Tekniken var i världsklass och med det som bas kunde vi lägga till ett erbjudande direkt till slutkunden. Vi förvärvade ytterligare ny teknik som var i framkant mot kunderna, rekryterade en ny ledning och byggde ett huvudkontor i Stockholm. Nordic Capital har byggt bolaget från grunden”, säger Fredrik Näslund till Di Digital.

Fredrik Näslund vill inte berätta vilken avkastning Nordic Capital fick på affären. Men affärstidningen Financial Times uppskattar att Nordic Capital fick fem gånger pengarna.

Varför säljer ni nu?

”Nordic Capital har fått ett bra pris naturligtvis. Jag tror starkt på det här bolaget. Det är en fantastisk svensk teknologi i grunden liksom en duktig ledning och personal. Men det är en avvägning man får göra. Nordic Capital hade gärna ägt Bambora längre”, säger Fredrik Näslund och fortsätter: 

Å andra sidan har vi en köpare som visat stor ödmjukhet och vill fortsätta utveckla bolaget. Ingenico är ännu mer globala och finns på ännu fler marknader, och ser framför sig att de kan öka Bamboras tillväxt. Det blir ett bra hem för Bambora.”

Läs även: Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Vad vill köparen åt?

”Bambora växer idag med cirka 30 procent organiskt och har en otrolig kultur och framåtanda. Dessutom vill Ingenico transformera sin verksamhet vad gäller erbjudandet mot små och medelstora företag. Det är det köparen vill åt, och naturligtvis den globala teknikplattformen. Dessutom har vi investerat 550 miljoner kronor i bolaget utöver alla förvärv vi gjort.”

Bambora är det andra betalbolaget som Nordic Capital säljer. Kommer ni att satsa på att driva upp fler bolag inom betalsektorn?

”Vi älskar tech och vi älskar betalmarknaden. Det finns alltid nya saker man kan göra, både inom betalsektorn och techsektorn. Nordic Capital äger en rad bolag och är faktiskt den största teknikinvesteraren i Norden av private equity-bolagen, även om vi har seglat lite under radarn. Så vi har massor av intressanta saker att titta på framöver”, säger Fredrik Näslund.


 Läs mer: Bambora säljs för 14 miljarder till fransk jätte
Foto:
Nordic Capitals betalbolag Bambora säljs mindre än tre år efter starten till en fransk betalaktör för 1,5 miljarder euro.


 Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera