Hoppa till innehållet

Nordic Makers-bolag får finskt genombrott

Minut är på väg mot ett genombrott när Malmöbolagets uppkopplade sensor börjar säljas av Finlands största teleoperatör.

Vd Nils Mattisson och Point. Foto: Minut
Vd Nils Mattisson och Point. Foto: Minut

Samarbetet presenteras på startup-konferensen Slush i Helsingfors i dag och innebär att Elisa, Finlands största teleoperatör med 2,3 miljoner kunder, börjar sälja Minuts uppkopplade sensor Point tillsammans med sin 3G-router. 

”För oss är det här ett genombrott. Genom vår Kickstarter-kampanj och vår hemsida har vi kunnat sälja till en teknikintresserad målgrupp, med det här samarbetet kan vi nå den breda marknaden”, säger Nils Mattisson, Minuts vd och medgrundare. 

Di Digital kunde nyligen avslöja att Minut är ett av fyra bolag som det nybildade ängelnätverket Nordic Makers valt att göra sin första investering.

Läs mer: Det här är Nordic Makers

Minut har utvecklat sensorn Point som känner av allt från ljudet av krossat glas och tryckförändringar i ett rum till olika typer av rök och temperaturskiftningar. Sensorn är i första hand tänkt för hemövervakning där man inte vill använda ett traditionellt larmsystem med till exempel kamera.

Minut har sålt 5000 enheter av Point. Inledningsvis fokuserade man på personer och företag som hyr ut lägenheter via Airbnb och som vill hålla koll på sitt boende utan en kamera. Nils Mattisson berättar att man har identifierat fritidshus som nästa intressanta segment.

”Det finns många fritidshus i de nordiska länderna och i allmänhet saknar de både uppkoppling och övervakningssystem. Ett traditionellt larmsystem är ofta för komplicerat och för dyrt för ett fritidshus och samarbetet med Elisa känns som en stor möjlighet för oss och en stor validering av vår kameralösa övervakning."

I början av nästa år ska Point finnas tillgänglig för en begränsad kundgrupp och under andra halvan av 2017 ska sensorn finnas tillgänglig för alla Elisas kunder.

”Samtidigt för vi liknande diskussioner med fler operatörer på andra marknader”, säger Nils Mattisson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera