Hoppa till innehållet

Nordkap tar in 5 miljoner av Collector Ventures

Fintechbolaget Nordkap har tagit in 5 miljoner kronor från Lena Aplers Collector Ventures. Nu ska bolaget expandera till Storbritannien.

Rikard Hjelm, vd på Nordkap, och Lena Apler, grundare av Collector Bank.
Rikard Hjelm, vd på Nordkap, och Lena Apler, grundare av Collector Bank.

Nordkap (NTL) har funnits sedan slutet av 90-talet men gick under radarn till 2010 då Rikard Hjelm och hans medgrundare tog över bolaget. Företaget har de senaste åren tagit fram ett molnbaserat system som används av medelstora bolag för att hantera finansfrågor som lån, räntederivat och valutatransaktioner.

”Vi har en licensmodell och det som gör att vår modell är så stabil är vår låga churn rate [få kunder lämnar – red. anm.] och det är därför vår årliga omsättningstakt relativt förutsättningsbar. Nu ligger den på cirka 13 miljoner”, säger vd:n Rikard Hjelm.

Läs även: NFT investerar i finansuppstickare 

Under hösten 2015 tog bolaget in 4 miljoner kronor av NFT Ventures (NTL). Nu har Nordkap tagit in ytterligare 5 Mkr av Collector Ventures (NTL). Collector Ventures, som även har investerat i Mr Shoebox (NTL), Wint (NTL) och Matspar.se (NTL), är ett kommanditbolag som ägs av Collector Bank och NFT Ventures. NFT Ventures bildades i sin tur i september 2014 med pengar från Bonnier News som även äger Dagens industri.

Nordkap hade en omsättning på 3,3 Mkr 2015 och räknar med en omsättning på runt 8 Mkr för 2016. Bolaget ska nu använda tillskottet av kapital för att växa ytterligare.

”Vi expanderar både geografiskt och vertikalmässigt med fler kundsegment. Strategin är fullt ös och tillväxten hänger med. Nu behöver vi fortsätta bygga vår organisationen med mer utvecklingskraft”, säger Rikard Hjelm. 

Läs även: Svenska Nordkap i storaffär med amerikansk fastighetsjätte 

Nordkap skrev under ett avtal med amerikanska fastighetsjätten Jones Lang LaSalle, JLL i september vilket ska locka fler kunder. Samtidigt planerar Nordkap, som är verksamt i Norge och i Sverige, att expandera till Storbritannien.

”Vi ser framförallt en geografisk expansion i de stora europeiska marknaderna. Vi ska in i England 2017. Det är det största fokuset just nu. Det är i London de stora fastighetsbolagen och fastighetsfonderna finns”, säger Rikard Hjelm.

I samband med investeringen tar Nordkap in Erik Wikström (NTL), medgrundare av Icon Medialab och Magine TV, som styrelseordförande.

Läs även: Collector investerar i Mr Shoebox 

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera