Hoppa till innehållet

Nordnet-ägare investerar i botjänsten Qasa

Finansmannen Claes Dinkelspiel och entreprenören Bo Mattsson går in som investerare i bostadssajten Qasa, som sedan tidigare har Hemnet på ägarlistan. ”Vi har aldrig känt oss starkare”, säger vd:n Matti Tosti.

Qasa, som blivit 11 medarbetare sedan starten.
Qasa, som blivit 11 medarbetare sedan starten.

Qasa har tagit fram en tjänst inriktad på andrahandsuthyrning av rum och lägenheter. Till skillnad från till exempel Airbnb så handlar det om uthyrning under längre tidsperioder.

I somras kunde Di Digital rapportera att Hemnet gick in som investerare med 3 miljoner kronor i Qasa. Nu tar bolaget återigen in 3 miljoner kronor från en handfull välkända affärsänglar.

Bland investerarna finns Claes Dinkelspiel, styrelseordförande och storägare i nätmäklaren Nordnet och Bo Mattsson, som nyligen sålde sitt bolag Cint till Nordic Capital.

”Det här är precis den sortens innovationer vi behöver idag, och jag känner igen mig i utmaningen Qasa står inför – det vi gjorde med Nordnet för aktiehandeln, kommer vi med Qasa göra för bostadsbranschen”, säger Claes Dinkelspiel.

Dessutom investerar styrelseproffset Charlotte Strömberg och grundaren av svenska riskkapitalföreningen, Lars Lindgren, i Qasa liksom Handelsfonden DHS Venture Partners.

”I den här investerargruppen har vi allt. Teknisk kompetens, erfarenhet av att bygga storbolag från scratch och orimligt spännande nätverk inom både svenskt och internationellt näringsliv”, säger Qasa:s vd och medgrundare Matti Tosti.

Läs mer: Den 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetsektorn

Qasa startades 2014 och affärsidén är att matcha bostadssökande med personer som vill hyra ut boenden. Men till skillnad från exempelvis Blocket tjänar man inte pengar på annonser utan på själva uthyrningarna.

Det handlar om att vi vill ta betalt där vi skapar värde.

”Det handlar om att vi vill ta betalt där vi skapar värde. Vi hittar rätt hyresgäst, garanterar hyran och ordnar med försäkringar och annat som behövs”, säger Matti Tosti.

Hur relationen till Hemnet kommer att se ut framöver hänger än så länge i luften, inte minst då Hemnet befinner sig i en uppköpsprocess.

”Köp, sälj och uthyrning har varit åtskilda i Sverige så här långt. Vi ser massor av möjligheter framåt, till exempel för att ordna en smärtfri försäljning utan dubbla hyror. Där finns det ett givet samarbete”, säger Matti Tosti.

Läs mer: Bonnier köper bosajten Hittahem

Omsättningen är än så länge obefintlig och Qasa finns idag endast i Stockholm. Men planen är att expandera till andra städer, och så småningom även utanför Sverige.

”Vi har aldrig känt oss starkare, vi har stora planer” säger Mattia Tosti, medgrundare och VD på Qasa. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera