Hoppa till innehållet

Nyårslöftena lyfter Lifesum på listorna

Många lovar sig själva ett sundare liv i nyårslöfte. Det gynnar inte minst svenska Lifesum, vars hälsoapp nu klättrar på listorna både i USA och i Europa. Efter nyår laddade nästan 50 000 nya användare ned appen varje dag. 

Innan nyår hade hälsoappen Lifesum 12 miljoner användare. Ungefär 20 000 nya användare registrerade sig i tjänsten varje dag. Under de första dagarna på det nya året ökade siffran till mellan 30 000 och 50 000 nya användare per dag.

Förklaringen till ökningen är enkel – precis som andra hälsoappar rider svenska Lifesum på vågen av nyårslöften om ett mer hälsosamt liv. Men bolaget, och andra liknande tjänster, får även draghjälp av de tunga techjättarnas satsningar på just hälsa. Både Google och Apple arbetar hårt för att få fler att använda digitala hjälpmedel för att komma i form eller gå ned i vikt.

Läs även: Borde du köpa en Apple Watch? Nja...

I USA har Lifesum klättrat från att ligga bland de 600 mest nedladdade apparna för ett år sedan, till att nu vara den femte mest nedladdade appen bland hälsoapparna, och den sjätte mest inkomstbringande tjänsten i kategorin. Och i Norge har det gått ännu bättre.

”Vi ligger 1:a bland alla appar i alla kategorier i Norge, bättre än Candy Crush, vilket vi är väldigt glada över”, säger Marcus Gners, operativ chef på Lifesum.

Lifesum omsatte 33 mkr i fjol, räknat från april 2014 till april 2015, men redovisade samtidigt en förlust på 13 mkr. Enligt Marcus Gners syns ännu inte resultatet av de samarbeten företaget har med bland andra Samsung, Google och Apple i siffrorna.

”Nu växer vi väldigt fort. Vi har tagit oss från ingenstans i USA till att bli en av de största hälsoapparna. I USA har vi vuxit med 1 400 procent på ett år”, säger han.

Lifesum tog in 44 mkr 2014 från den tyska mediejätten Bauer och riskkapitalbolaget Sparklabs Global. Enligt Marcus Gners kan det bli aktuellt att ta in mer kapital inom en snar framtid. 

Vi har ambitionen att bli världens största hälsoapp och det kostar att ta sig dit. Eftersom vi vill fortsätta växa så kan nog mer kapital behövas.”

Enligt Marcus Gners är hälsointresset inte något som bara håller i sig över årets första veckor. 

”Den underliggande hälsan har blivit den moderna tidens Rolexklocka, det är status. Det handlar inte bara om att bli smal utan mer om att optimera sig själv”, säger han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera