Hoppa till innehållet

Norrländsk molnstartup får investeringslyft

Det norrländska molnbolaget Elastisys tar in 6 Mkr. Nu ska bolaget få ut sin molntjänst på marknaden. Med ny vd hoppas de kunna reglera svenska servrar på ett effektivt sätt.

Gruppen bakom Elastisys från vänster till höger: Robert Winter, Emil Marklund, Peter Gardfjäll, Erik Elmroth, Simon Kollberg och Johan Tordsson.
Gruppen bakom Elastisys från vänster till höger: Robert Winter, Emil Marklund, Peter Gardfjäll, Erik Elmroth, Simon Kollberg och Johan Tordsson.Bild: Malin Grönborg

Att effektivisera privata och offentliga servrar och molntjänster är affärsidén bakom startupbolaget Elastisys (NTL), som var med i Di Digital Startup Tour 2016. Idén grundar sig på forskning från ett forskarlag i Umeå och med nya investeringar och en ny vd hoppas de sälja sin tjänst på den svenska marknaden.

”I grund och botten handlar det om en plattform för att hantera resurser i virtualiserade miljöer, som till exempel i publika moln eller egna datacenter”, säger Robert Winter, vd för Elastisys.

Läs mer: Fullt hus när Di Digital Startup Tour intog Umeå

Många bolag råder i dag över många olika servrar parallellt, servrar som är kostsamma att underhålla och som kräver resurser för att startas och stängas av. Det Elastisys gör, med hjälp av en framarbetad algoritm, är att förutse ett företags behov av serverkapacitet och automatisera denna.

"Ett exempel är e-handel som kan ha hög belastningsvariation kring julhandeln eller vid stora marknadskampanjer till exempel. När belastningspeakarna ser så olika ut, kan det här unika systemet i förväg uppskatta belastningen på företagets servrar och själv skala upp eller ner resurserna vid behov", säger Robert Winter

Läs mer: Microsoft fortsätter imponera i molnet

Forskningen bakom Umeåbolagets tjänst har pågått i över ett decennium och företaget registrerades redan 2011. Men det är nu som Elastisys tagit in kapital i en första investeringsrunda. I samma veva tillträdde Robert Winter vd-stolen. Nästa steg är att lansera bolagets tjänst.

"Tidigare har stort fokus varit på den tekniska utvecklingen och de här pengarna ska nu användas för att ta produkten till marknad och för att kunna anställa personal", säger han.

Och intresset för det patenterade systemet är stort, enligt Robert Winter. Redan nu har Elastisys förhoppningar på att även lansera sin produkt internationellt.

Läs mer: Hon lämnade sting – började på el-startup

"Bara marknaden för publika molntjänster omsätter över 200 miljarder kronor, och den fortsätter att växa. Och med dagens tydliga fokus på kostnadsbesparingar, minskad miljöpåverkan och artificiell intelligens ligger vi helt rätt i tiden", säger han.

Bland investerarna finns bland annat Partnerinvest Norr (NTL), Almi Invest (NTL) och affärsängelbolaget Northern Light Capital (NTL).

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera