Hoppa till innehållet

Norsk tobaksmiljardär investerar i Mathem

Mathem tar in 160 miljoner kronor i nytt kapital. Samtidigt kliver den norska miljardärsfamiljen Andresen in som delägare i bolaget.

Johan H Andresen är en norsk miljardär och en av landets absolut rikaste personer.
Johan H Andresen är en norsk miljardär och en av landets absolut rikaste personer.Bild: Johan Bävman

Mathem har genomfört en nyemission som tillför 160 miljoner kronor till kassan. Det är både befintliga investerare som investerar ytterligare men även norska investmentbolaget Ferd träder in.

Mathems grundare och vd Tomas Kull ser Ferd som en bra ägare främst eftersom de är kapitalstarka och även numera ägnar sig åt bland annat social entreprenörskap. 

"De är kapitalstarka ägare med runt 27 miljarder kronor under förvaltning. De har också ett rykte om sig att ta långsiktigt och socialt ansvar", säger Tomas Kull till Di. 

Läs mer: Mat.se sålde för 25 miljoner i december

Ferd är den norska miljardärfamiljen Andresens investmentbolag. Familjen Andresen byggde upp sin förmögenhet genom bolaget Tiedemanns tobaksfabrik som bland annat producerade cigaretterna Prince. Ferds ägare Johan H Andresen är i dag en av Norges rikaste personer. På senare år har bolaget diversifierats kraftig och ägnar sig åt investeringsverksamhet. Ferd står till exempel bakom riskkapitalbolaget Herkules Capital som tidigare investerat i Linas Matkasse (NTL).  

Mathem (NTL) har nyligen lanserat samarbeten med Winefinder för hemleverans av vin och med PostNord för upphämtning av e-handelsreturer. Tanken är att de 160 miljoner som Mathem nu tillförs bland anant ska gå till att vidareutveckla dem, och liknande, samarbeten,

"Den här typen av samarbeten skapar möjligheter och med kapital i ryggen har vi möjlighet att ta dem", säger Tomas Kull. 

Tomas Kull säger att den senaste kapitalrundan täcker Mathems behov av externt kapital för "flera år" framöver. 

Innebär det att ni nu inte längre aktivt söker kapital?

"Absolut. Vår plan är att verksamheten ska gå 'break even' i slutet av året", säger Tomas Kull. 

Största ägare i Mathem är Verdane Capital med 36 procent, följt av Bestseller (21 procent) och grundarna Karolin och Tomas Kull som sitter på cirka 12 procent av aktierna. I ägarlistan finns sedan tidigare även H&M:s vd Karl-Johan Persson vars innehav nu är omkring 10 procent. Ferd äger efter transaktionen 6 procent av aktierna i Mathem. 

Mathem omsatte ifjol 963 miljoner kronor. Vad bolaget värderas till när Ferd investerar har inte kommunicerats. 

Finwire / Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera