Hoppa till innehållet

"Norska Swish" får över hundra nya ägare

Norges mest populära betalapp får en rejält breddad ägarbas. Satsningen görs för att möta den nordiska konkurrensen.

Vipps/Press
Vipps/Press

Den norska storbanken DNB väljer att bredda ägarbasen för sin betalapp Vipps som är en motsvarighet till svenska Swish. Satsningen görs i syfte att vidareutveckla Vipps till att bli hela Norges mobila plånbok och att klara av den nordiska och utländska konkurrensen. Det framgår av ett pressmeddelande.

Vipps är Norges mest populära betalapp och har över 2,15 miljoner användare som dagligen gör över 200 000 transaktioner.

Initiativet omfattar totalt 106 banker i Norge. Vipps kommer att göras till ett självständigt bolag där DNB kvarstår som majoritetsägare med 52 procent. Övriga aktier kommer att sitta i händerna på Sparebank 1 Alliance (25 procent), de fristående sparbankerna (12 procent), Eika Alliance (10 procent) och Sparebanken Møre med 1 procent.

”Vipps kommer i slutet av året att finnas tillgänglig i långt fler städer än vad vi fått se hittills. Genom detta samarbete står vi bättre rustade till att kunna vinna konkurrensen med de nordiska och internationella aktörerna”, säger Rune Bjerke, koncernchef för DNB.

Betalningslösningar som har utvecklats av de andra bankerna kommer att bakas in i Vipps. Bland annat överför SpareBank 1 sin satsning inom samma område, mCASH, och dess kundbas till Vipps.

Läs mer: Bambora i avtal med ”norska Swish”

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera