Den före detta Tesla-chefen Peter Carlsson (NTL) är i full gång att planera byggandet av sin ”gigafactory” Northvolt – en gigantisk batterifabrik. Från att ha valt mellan åtta olika kommuner har Peter Carlsson nu valt ut två att fortsätta arbetet med – Skellefteå och Västerås.
”De har båda sina styrkor. Skellefteå har enormt mycket energitillgång och ett råmaterialkluster kopplat till Boliden och gruvnäringen där uppe. Västerås har fördelen att de har hela det elektriska ekosystemet med bland annat ABB och har även ett stort upptagningsområde. Sammantaget uppfyller de båda verkligen de kriterier vi har ställt och vi har en enorm support av kommun och länsstyrelse på respektive plats”, säger Peter Carlsson.
Läs mer: Två kommuner tävlar om hans superfabrik
Båda kommunerna har gjort en rejäl ansats att skapa möjligheter för Peter Carlsson att bygga sin batterifabrik i respektive kommun. Och det är inte särskilt konstigt. Enligt Northvolt kommer den kommun som man slutligen väljer att kunna räkna med runt 2 500 nya jobb.
Anledningen till varför Northvolt inte väljer att bara gå vidare med en kommun har att göra med den miljöprövning som måste göras där batterifabriken ska ligga. Om Northvolt hade gått vidare med enbart en kommun skulle risken varit större att processen hade avbrutits av överklaganden från möjliga motståndare, uppger Peter Carlsson.
”Miljöprövningen är en av de största riskerna för vår tidslinje. Om vi hamnar i en överklagandeprocess som kan ta väldigt långt tid och vi ser att det är viktigt att hålla momentum där vi har väldigt stort stöd av EU och en stor del av industrin. Det vill vi inte tappa, men det är en demokratisk process som kan ta tid.”
Vari ligger risken för ett sådant överklagande?
”Rent generellt är de allra flesta som vi möter väldigt positiva, men det är klart att en sån här fabrik konsumerar mycket vatten och en hel del andra material. Vatten specifikt är ett känsligt område”, säger Peter Carlsson.
Förhoppningen är att Northvolt inom en snar framtid ska kunna bestämma sig för vilken av kommunerna som bolaget går vidare med.
”Det vi gör nu är att vi går in i en samrådsprocess och förhoppningen är att vi ska kunna ta ett beslut under tidig höst”, säger han.
Läs mer: Tesla-svensken miljardsatsar på batterifabrik
Peter Carlsson är på plats i ett regnigt Almedalen där han sitter med i ett antal paneler för att diskutera energifrågan.
”Speciellt i början av veckan är det stort fokus på energi. Den här fabriken och det vi försöker göra spelar en nyckelroll i energiomställningen, både när det gäller transporter och smarta energidistributionssystem”, säger Peter Carlsson.
Ambitionen att bygga en batterifabrik i Sverige är något som kräver gigantiska investeringar – upp till 40 miljarder kronor kan krävas för att färdigställa projektet.
Att ha både regeringen och flera stora samarbetspartners på sin sida är viktigt för att möjliggöra byggandet av Northvolts fabrik. Hittills har Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och Vinnova klivit in och totalt har drygt 120 miljoner kronor investerats. Planen har varit att slutföra ytterligare en runda med så kallade samarbetspartners nu i sommar.
”Den processen, det vi kallar partnerskapinvesteringar, den pågår och den kommer inte slutföras förrän tidig höst. Men diskussionen ser bra ut och det betyder att vi i fjärde kvartalet kan dra igång finansieringen av nästa fas”, säger Peter Carlsson.
Läs mer: Den svenska Tesla-höjdaren hoppade av – nu blir han affärsängel