Matsmart startade för knappt två år sedan och har som affärsidé att sälja överskottslager av mat över nätet. Bolaget som grundats av Ulf Skagerström, Erik Södergren och Kalle Andersson har vuxit snabbt och räknar med att omsätta mellan 20 och 30 Mkr i år.
“Hela idén är att hjälpa leverantörer och producenter att bli av med sina lager. ICA och de andra tar inte emot torrvaror som har ett kortare bäst-före-datum än 90 dagar, till exempel. Vi köper direkt från leverantörerna och hjälper dem att bli av med varor som de annars hade behövt slänga bort”, sa Kalle Andersson till Di Digital tidigare i höstas.
Läs mer: Nya miljoner till Matsmart.se
I oktober tog Matsmart in 5 Mkr i nytt kapital från affärsänglarna Robert Ahldin och David Frykman. Nu tar bolaget in ytterligare 30 Mkr från bland annat riskkapitalbolaget Northzone, rapporterar SVD/Breakit.
"Vi är bara i början av e-handelsrevolutionen när det gäller mat och livsmedel. I många branscher sker ungefär 10 procent av handeln online, men för mat är det bra en procent", säger Jessica Nilsson, investment manager på Northzone.
Även GP Bullhound kommer in som investerare, även Robert Ahldin gör en följdinvestering, rapporterar SVD/Breakit.
Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen
Enligt Jessica Nilsson är planen för Matsmart nu att växla upp tillväxten och även börja titta på nya marknader.
"Matsmart har bevisat att affärsmodellen fungerar i Sverige och nu handlar det om att skala upp verksamheten. Sett till försäljningen de senaste månaderna är man nu uppe i 50 miljoner i årstakt. Men det finns fortfarande stor tillväxtpotential. Det nya kapitalet kommer att hjälpa bolaget att skala upp verksamheten både i Sverige och på den internationella marknaden", säger hon.