Hoppa till innehållet

Northzone och Creandum pytsar in pengar i norsk quizjätte

Creandum, Northzone och Microsoft Ventures deltar i en investeringsrunda i snabbväxande norska quizbolaget Kahoot.

Erik Harell, vd, och barn som spelar Kahoot. Foto: Kahoot. Kollage.
Erik Harell, vd, och barn som spelar Kahoot. Foto: Kahoot. Kollage.

Den norska quiz-plattformen Kahoot (NTL) har erhållit 10 miljoner dollar i finansiering från nya och befintliga investerare, motsvarande cirka 83 miljoner svenska kronor. Det rapporterar norska E24.

Kahoots plattform används främst i skolor som en del i undervisning. Pengarna som tas in är öronmärkta för produktutveckling och för att utöka bolagets kommersiella aktiviteter. Kahoot har för avsikt att utveckla nya produkter såsom en mobilapp och en plusversion av Kahoot för företagsmarknaden.

Läs även: Spelprofilen tar in pengar till sin quizplattform

”Det här kapitalet kommer i en väldigt viktig fas av Kahoots utveckling. Vårt team har gjort ett fantastiskt jobb med att öka användarbasen. Den har vuxit över 60 procent på årsbasis och nu har vi 50 miljoner aktiva användare. De här pengarna kommer att hjälpa oss att fortsätta användartillväxten och öka intäkterna”, skriver Eilert Hanoa, som är Kahoots styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

Den aktuella finansieringsrundan leddes av nya norska privatinvesterare från Norge tillsammans med nuvarande investerare vilket inbegriper Microsoft Ventures, Creandum och Northzone.

Kahoot tog in 10 miljoner dollar även förra året, när Microsoft gick in som ägare i bolaget. 

Kahoot aviserade i juni en betaversion tillgänglig på både iOS och Android som avser expandera bolagets spelbaserade inlärningsmodell bortom klassrummet.

Kahoot grundades 2013 och plattformen har 50 miljoner aktiva användare i månaden från mer än 180 länder.

Läs mer: Quizkampen tar steget in i Indien

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera