Hoppa till innehållet

Northzonegrundare leder jakt på visdom

I nästa vecka samlas entreprenörer, teknikinvesterare och livsstilscoacher i Stockholm för att vidga sina sinnen. Med Google som huvudsponsor gör konferensen Wisdom entré i Sverige.

Jörgen Asango Bladh (i glasögon), intiativtagare till konferensen Wisdom Stockholm.
Jörgen Asango Bladh (i glasögon), intiativtagare till konferensen Wisdom Stockholm.

 Det är en ovanlig blandning talare på konferensen Wisdom. Det är varken en näringslivskonferens eller ett psykologevent ändå finns båda grupperna samlade, liksom andliga ledare, lyckoforskare och komiker. Såväl filmskaparen Kay Pollak som en av president Obamas rådgivare och yogainstruktören Gopi Kallayil som även arbetar som Googles chefsevangelist är på plats.

Enligt beskrivningen samlar konferensen personer ”intresserade av att leva med djupare visdom, engagemang och medvetenhet i den digitala eran”.

En av initiativtagarna till konferensen är Jörgen Asango Bladh. Han var med och grundade det framgångsrika riskkapitalbolaget Northzone, som han lämnade för ett par år sedan.

”Den största anledningen till att jag lämnade Northzone var för att jag ville lägga mer tid på meditation och personlig utveckling. Det blev lite väl fullt i kalendern med den typen av jobb”, säger Jörgen Asango Bladh.

Hans intresse för meditation väcktes av en slump för snart tio år sedan.

”Jag har aldrig varit en sökare egentligen. Det som hände vara att jag av misstag hamnade på kursgården Baravara i Dalarna och fyra dagar senare visste jag att det här ville jag ha mer av”, berättar han.

Jörgen Asango Bladh, initiativtagare till Wisdom Stockholm.

I USA finns konferensen Wisdom 2.0 som blivit en utgångspunkt för startupvärldens spirituella sida.

”Det har blivit den stora konferensen i USA där tech möter livsstil. Det är väldigt populärt bland startupbolagen att bygga in meditation och liknande i bolagskulturen. Jag och Alfred Tolle på Google bestämde oss för att ta det till Stockholm, fast på vårt sätt”, säger Jörgen Asango Bladh.

Bolag och företagsledare på bland annat Google, Salesforce och Linkedin har alla hämtat inspiration från meditation, yoga och mindfulness.

”För mig var det en individuell resa, men det här har blivit något för organisationer. Bolagen har märkt att om de lägger in det som en del av sin företagskultur så får de bättre fungerande bolag”.

Ett event som bär vissa kulturella likheter med konferensen Wisdom är ökenfestivalen Burning man i Nevada. Festivalen är känd för dess frisläppta hippie-kultur och för att den blivit en samlingsplats för IT-entreprenörerna från Silicon Valley. Här är pengar förbjudet och även IT-miljardärerna förväntas delta i gåvoekonomin som styr ökenstaden.

”Det är samma kulturella rörelse men ett lite annorlunda event. Människor i Kalifornien har varit tidigt ute, alltifrån hippiekulturen på 60-talet till surfingen har varit uttryck för självuppfyllande. Kalifornien har varit det ställe som ur ett västerländskt perspektiv varit grogrund för det här”, säger Jörgen Asango Bladh.

Hur mottagliga tror du svenskarna är?

”Jag tror att vi är väldigt mottagliga. Vi är ett tillräckligt rikt land för att bry oss om lycka och religionen har inget starkt grepp här. Sen har vi börjat få en startupvärld som är väldigt spännande som inte funnits tidigare. Där är lättare att få in det här i nya bolag med yngre människor som är mer förändringsbenägna.”

Konferensen Wisdom hålls tisdag och onsdag nästa vecka på Oscarsteatern i Stockholm. För att få in fler framtida företagsledare på konferensen ger de 100 rabatterade biljetter till studenter på Handelshögskolan, där hela biljettpriset går till Röda korset.

”Vi gör inte det här för att tjäna några pengar. Vi vill nå ut med vårt budskap och ge inspiration för framtida ledarskap”, säger Jörgen Asango Bladh.

Lyssna på Digitalpodden om konferensen Wisdom Stockholm: 

http://embed.acast.com/digitalpodden/supersuccenswish-seb-sbitcoin-satsningochmindfulnessforstartups

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes</

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera