Hoppa till innehållet

Storsatsningen Cryex bränner pengar – jagar nytt kapital

Det svenska fintechbolaget Cryex, med Northzone i ägarkretsen, drogs i fjol med 43 miljoner kronor i förluster. Nu jagar företaget, som för bara ett år sedan tog in 80 Mkr, ny finansiering. “Vi tar in 15 miljoner dollar till hösten”, säger vd:n Lotta Eek.

Till vänster: Lotta Eek, vd för Cryex Group. Till höger: Sara Lannerhjelm-Frisk, vd för dotterbolaget Cryex Clearing.
Till vänster: Lotta Eek, vd för Cryex Group. Till höger: Sara Lannerhjelm-Frisk, vd för dotterbolaget Cryex Clearing.Foto: Jesper Frisk

Det svenska fintechbolaget Cryex, startat av ett gäng avhoppare från investmentbanken Carnegie, tog i fjol in dryga 80 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Northzone och Whitestar Capital.

Investeringen var en av fjolårets största i den svenska fintechsektorn – och gjordes dessutom i ett helt nystartat bolag.

Cryex hade då planer på att etablera en reglerad marknadsplats där såväl traditionella valutor som kryptovalutor kunde växlas mot varandra, ungefär som på en aktiemarknad.

Ett år senare har affärsidén ändrats, och planerna på att låta kunderna växla kryptovalutor mot traditionella valutor har lagts på is tills vidare. Cryex vill nu istället etablera en oberoende marknadsplats för internationell valutahandel. Det säger Cryex vd Lotta Eek, med en bakgrund som operativ chef på Carnegie:

“Vi gjorde ett bet på hur mogen den finansiella marknaden för kryptovalutor skulle vara. Den mognaden finns inte än och volymerna är väldigt små, ur ett finansiellt perspektiv. Då var det en no-brainer att avvakta”, säger hon.

“Marknaden, prissättning, volym- och pristillväxten såg helt annorlunda ut år 2013 när vi började titta på den. Dessutom finns ingen lagstiftning eller reglering att ta ställning till än”, fortsätter hon.

Klart är dock att det senaste året har kostat pengar. Enligt det senaste bokslutet gjorde Cryex en förlust på 43 Mkr för perioden september 2014 till december 2015. Bolaget hade vid årets slut drygt 31 Mkr kvar i kassan.

En stor andel av kostnaderna – drygt 13 Mkr – åts upp av löner. Bland Cryex 11 anställda finns flera med en bakgrund som höga chefer på finansbolag som Nasdaq OMX och Carnegie.

I maj månad beslutade Cryex nuvarande ägare att skjuta till drygt 22 Mkr i ny finansiering, säger Lotta Eek. Hon räknar dessutom med att stänga en ny finansieringsrunda till hösten, med målet att ta in ytterligare 125 miljoner kronor.

“Vi kommer att ta in 15 miljoner dollar till hösten. Målet är att tajma det med att vi får vårat tillstånd från Finansinspektionen”, säger hon.

Cryex har under året drabbats av en rad tunga avhopp. Grundarna Scott Millar och Johan Palm samt styrelseordföranden Simon Nathanson har alla lämnat Cryex. Även ordföranden Frans Lindelöw, tidigare vd på Carnegie, har lämnat för att bli vd på försäkringsjätten Skandia, vilket sajten Breakit nyligen rapporterade.

I förra veckan ansökte KNC Miner, Sveriges största bolag på bitcoinmarknaden med en omsättning på 640 Mkr år 2014, om konkurs.

Lotta Eek vill dock ogärna dra paralleller mellan bolagen, utöver att de båda påverkats av bitcoinmarknadens utveckling.

“Det är jättetråkigt men det finns inga liknelser att göra mellan KNC och Cryex”, säger Lotta Eek.

Oavsett satsningen på kryptovalutor är Cryex planer ambitiösa. Genom att automatisera och klippa bort mellanhänder i valutahandeln tror sig bolaget kunna sänka avgifterna på området radikalt, till bara ett par procent av dagens nivåer.

Det handlar alltså om att driva på den digitala prispress som präglat aktiemarknaden de senaste 25 åren – där kostnaden för att handla stadigt sjunkit mot noll – även på valutamarknaden, där utvecklingen varit betydligt långsammare.

Det är en vågad satsning som kan innebära enorma affärsmöjligheter. Precis som nätmäklare som Avanza och Nordnet gjort på aktiemarknaden hoppas Cryex sänka inträdesbarriärerna till valutamarknaden rejält.

Kommer era nuvarande investerare att gå med i nästa finansieringsrunda?

“De har tydligt indikerat att de är intresserade av att jobba vidare med oss”, säger Lotta Eek.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera