Hoppa till innehållet

Nu är Kry ett miljardbolag

Den digitala vårdcentralen Kry har fyllt på kassan med 200 miljoner kronor. Nu ska pengarna sättas i arbete. "Visionen är att vi ska bli ledande på detta i Europa", säger vd:n Johannes Schildt. 

Johannes Schildt, vd och medgrundare av den digitala vårdcentralen Kry.
Johannes Schildt, vd och medgrundare av den digitala vårdcentralen Kry.

Det har bara gått tre år sedan den digitala vårdcentralen Kry (NTL) drog igång verksamheten i Sverige. Men det har blivit tydligt att affärsidén, att erbjuda läkarbesök via videosamtal, har fått fäste.

"Vi hjälper fler och fler personer varje dag. I Sverige hanterar vi nu långt mer än en procent av alla läkarbesök i primärvården. Så förändringen går förhållandevis snabbt, inte bara i Sverige utan även på våra andra marknader Norge och Spanien", säger Johannes Schildt, vd och medgrundare av Kry. 

I och med gårdagens investering har Kry tagit in runt 250 miljoner kronor från externa finansiärer. Riskkapitalbolagen Creandum, Project A och Index Ventures har varit med sen starten och i går tillkom även riskkapitalbolaget Accel till ägarlistan. Vad Kry värderas till kommunicerades inte i samband med nyemissionen men enligt Johannes Schildt är bolaget nu värderat till över en miljard kronor. 

"Övergången till digital vård sker nu och vi ligger i framkanten i Europa. Vi har varit noga med att ta med oss investerare som delar vår stora ambition", säger han. 

Läs mer: Kry tar in 200 miljoner kronor 

Kry finns i dag i Sverige, Norge och Spanien. Planen är att expandera till åtminstone två nya marknader under de kommande 12 månaderna. Vilka det blir beror på lagstiftning och konsumentbeteende. 

”Vi tittar aktivt på samtliga europeiska marknader. Det handlar om att identifiera de marknader där det kan röra sig snabbt. Norge och Spanien är länder där det rör sig och nu händer samma sak i fler länder", säger Johannes Schildt. 

Utöver den geografiska expansionen satsar Kry och på att bygga vidare på själva produkten. Målet är att kunna ta hand om fler och fler olika typer av sjukdomar. 

"Vår ambition är att hjälpa så många som möjligt. Nu kommer vi att titta mer aktivt på mental ohälsa. Det finns ett stort behov för patienter med den typen av problematik att träffa vårdpersonal och vår tjänst lämpar sig otroligt bra för det", säger Johannes Schildt. 

Någonting som talar för bolagets långsiktiga ambitioner är att fler och fler blir bekväma med att besöka läkare digitalt. 

"Precis i början nådde vi främst yngre, teknikvana personer. Nu når vi ut brett. Vi har många patienter som  bor på landsbygden eller är äldre och har svårt att ta sig till en vårdcentral. Samtidigt så kommer det nu en generation som köper lägenhet, bokar flygbiljetter och gör bankärenden på nätet. För dem är det helt naturligt att också träffa läkare den vägen", säger Johannes Schildt. 

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016 

Kry jämförs ofta med den svenska branschkollegan Min Doktor (NTL), också de en riskkapitalfinansierad snabbväxande digital vårdcentral. Men det finns viktiga skillnader mellan bolagen, enligt Johannes Schildt. 

"Vi adresserar samma problem så jag förstår att vi från utsidan ser lika ut. Men produktmässigt finns en stor skillnad. Min Doktor är i grunden en textbaserad tjänst där möten hanteras i en chat medan vi är en videobaserad tjänst där alla patienter möter en läkare i ett videosamtal". 

Några planer på att börja generera vinst har inte Kry den närmsta tiden. Just nu ligger fokus helt på att expandera på den europeiska marknaden och rekrytera personal till bolaget. 

"Vi hjälper många människor i dag, men vi har bara börjat. Det här är verkligen bara starten".

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera