Trots ökad konkurrens från bjässar som Apple och Google har svenska Spotify till synes ordentlig vind i seglen. Sin vana trogen delar bolaget sällan med sig av egna siffror, men mycket pekar på att tillväxten satt ordentlig fart under hösten.
Enligt ny statistik från företaget App Annie, som mäter nedladdningen av appar till mobiltelefoner, passerade Spotify nyligen den amerikanska konkurrenten Pandora vad gäller antal nedladdningar. Det innebär att Spotify just nu är världens mest nedladdad tjänst för strömmad musik.
Andra, tredje och fjärdeplatsen på listan över världens mest populära musiktjänster innehas av Pandora, Tunein Radio och svenskgrundade Soundcloud.
I hemlandet USA behåller dock Pandora förstaplatsen, med Spotify som tvåa.
Enligt App Annie är Spotify även den musiktjänst som drar in mest pengar i form av betalda abonnemang. Dock går analysföretaget inte ut med någon uppskattning av Spotifys intäkter räknat i kronor.
Baserat på antalet nedladdningar förutspår App Annie även att Spotifys försprång gentemot konkurrenterna kommer öka ytterligare.
Enligt siffror från i somras har Spotify drygt 20 miljoner användare världen över. Apples vd Tim Cook uppgav tidigare under hösten att bolagets musiktjänst nu har 6,5 miljoner användare. Franska Deezer, med den tidigare MTG-chefen Hans-Holger Albrecht som vd, uppgav i juni att tjänsten hade 6,3 miljoner användare.
Pandora förvärvade nyligen den Niklas Zennström-grundade musiktjänsten Rdio, som försattes i konkurs tidigare under hösten, för 75 miljoner dollar. Sannolikt handlar köpet om planer på att lansera en Spotify-liknande tjänst för strömmad musik jämte den nuvarande modellen.
Läs även: Niklas Zennströms Spotify-utmanare i konkurs
Till skillnad från andra musiktjänster fungerar Pandora mer som en personaliserad radiostation – användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sen upp musik av liknande artister i samma genrer.
När Di Digital träffade Daniel Ek kort efter lanseringen av Apple Music i våras så argumenterade han för att världsmarknaden är stor nog för flera, konkurrerande musiktjänster.
“Det är klart att det är en stor aktör som ger sig in på vår marknad, men den här marknaden mäts i miljarder människor. Om vi tittar både på oss själva och alla andra så är vi små. Vi pratar inte om att ta marknadsandelar från varandra, vi pratar om att göra marknaden större. Jag tror att Apple kan utbilda marknaden så att vi alla kan växa”, sa Daniel Ek då.Läs även: Daniel Ek om Apple Music: "Man måste inte vara nummer ett"