Hoppa till innehållet

Investeringarna i startups faller kraftigt

Investeringarna i startup-bolag föll kraftigt under slutet av 2015. Nya siffror får nu allt fler tech-investerare att oroa sig för en kraftig nedgång. 

Foto: Thinkstock

2015 ser ut att bli ett rekordår för investeringar i unga teknikbolag, på en nivå som inte setts sedan IT-bubblan, såväl i Sverige som globalt. Men trenden under slutet av året skapar nu oro.

Analysföretaget CB Insights, som tidigare skrämt upp investerarkollektivet, har nu sammanställt data för fjärde kvartalet 2015. I stort sett alla kurvor pekar brant nedåt. 

"2015 såg ut att bli ett märkesår för riskkapitalinvesteringar... sen kom fjärde kvartalet",  skriver CB Insights

Antalet finansieringsrundor minskade med runt 12,5 procent jämfört med kvartalet innan. Den totala investeringssumman föll också från 38,7 miljarder dollar till 27,3 miljarder dollar. 

Under året har det talats mycket om "enhörningar", nystartade teknikbolag med en värdering över 1 miljard dollar.  Både i andra och tredje kvartalet nådde 23 bolag över ribban för att räknas som enhörningar. I fjärde kvartalet rasade den siffran till 9 nya enhörningar. 

Flera internationella branschmedier, som Pando Daily och Recode, drar stort på CB Insights statistik och utropar slutet för techboomen. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera