Hoppa till innehållet

Nu inleds Crowdsourcingweek i Luleå

Delningsekonomin innebär stora möjligheter för utvecklingsländer. Det menar Samar Singla grundaren av Jugnoo,”Indiens Uber”, som är i Luleå för att delta i Crowdsourcingweek.  

Delningsekonomi, crowdeconomy eller crowdsourcing. Kärt barn har många namn och i dag, onsdag, inleds en internationell femdagarskonferens i Luleå och Vuollerim, Crowdsourcingweek Arctic Circle. Efter två dagars diskussioner i Luleå bussas besökarna till det betydligt mindre samhället Vuollerim i inlandet.  

"Att vi är i norra Sverige beror på att Luleå ligger långt framme digitalt exempelvis när det gäller datahallar. Det är en intressant region där det händer mycket på det här området. Sedan är det exotiskt för många att åka så långt norrut", säger Truus Heremans på Crowdsourcing weeks London-kontor. 

Tjänster som Airbnb och Uber har förändrat sina respektive sektorer i grunden

Delningsekonomi har blivit ordet på mångas läppar de senaste åren. Tjänster som Airbnb och Uber har förändrat sina respektive sektorer i grunden – och fler branscher väntas stå på tur. 

Under konferensen i Norrbotten står regional utveckling och hållbarhet i fokus. Flertalet av deltagarna kommer från företag i Sverige, Norge och Finland, men även en hel del mer långväga gäster är på plats. 

En av talarna är den indiske entreprenören Samar Singla. Han är grundare och vd för Jugnoo, som brukar beskrivas som Indiens Uber. Via en app kommer kunderna i kontakt med rickshawförare, för persontransporter och bud. 

Den här typen av tjänster innebär stora möjligheter för utvecklingsländer

”Tidigare väntade förarna på körningar 70 procent av tiden. Nu finns en digital infrastruktur som ökar effektiviteten i ekonomin”, säger Samar Singla. 

Läs mer: Svenskgrundade Careem lägger krokben för Uber i Dubai

Han menar att den här typen av tjänster innebär stora möjligheter för utvecklingsländer, inte bara ekonomiskt. 

”Vi kan få bort en mängd onödiga transporter och onödigt pendlande. Trafikstockning och luftföroreningar är ett stort problem i Indiens städer”, säger han. 

Organisationen Crowdsourcing week har funnits i fem år och har sedan dess arrangerat ett 20-tal konferenser i Asien och Europa. ​

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera