Hoppa till innehållet

Nu kan du skriva ut Ikea-prylen på 3D-printern

Hajpen med 3d-printing sprider sig. Nu tar Ikea rygg på trenden och lockar kunder att skriva ut figurer från sin senaste kollektion.

Ett fåtal av Ikeas figurer går att skriva ut i 3d.
Ett fåtal av Ikeas figurer går att skriva ut i 3d.Foto: Ikea

3d-skriven mat är en sak. 3d-printade figurer att pynta upp barnens rum en annan. Ikea lockar nu kunder genom att låta dem skriva ut ett antal figurer på 3d-skrivaren hemma.

RnsTQVgYe0w

Figurerna, som är en del av Ikeas kollektion av den belgiska designern Walter Van Beirendonck, ser ut som små gipsfigurer som går att ladda ned från möbelbolagets hemsida. Enligt Ikea är det här bara ett första steg i en framtid där 3d-skrivare kan ta en större roll.

”I takt med att allt fler har tillgång till 3d-skrivare och tekniken blir mer demokratisk så kan man tänka sig en framtid där vem som helst kan skriva ut delar till sina möbler. Det är kittlande att tänka på vilka möjligheter och utmaningar som det här kan innebära för oss längre fram.” säger Henrik Most Nielsen, kreativ chef på Ikea, i ett skriftligt uttalande.


Henrik Most Nielsen, kreativ chef på Ikea, tror på en framtid med 3d-skrivare. Foto: Ikea

3d-skrivarna använder tuber med material på samma sätt som vanliga skrivare har bläck. Förutom den senaste hajpen att skriva ut figurer finns det i dag även 3d-skrivare för mat. 

Däremot är svenska hem med en 3d-skrivare fortfarande i stor minoritet i Sverige och det lär dröja innan det, om någonsin, blir vanligt.


 

Läs även: 3D-skrivaren fixar designen på påskkakan


3D-skrivare som köksgeråd? Precis så kommer framtiden se ut, enligt Phair Tsai på XYZ Printing.

Här smakar Di Digitals reporter på 3D-kakan:


Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera