Hoppa till innehållet

Nu kan tyskar börja rapportera falska Facebooknyheter

Farhågor om ökad spridning av politisk propaganda på sociala medier har fått Facebook att ta i med hårdhandskarna mot så kalalde fakenyheter. Nu kan tyska användare börja flagga falskt innehåll.

Facebooks vd Mark Zuckerberg har lovat att agera mot fejknyheter på plattformen.
Facebooks vd Mark Zuckerberg har lovat att agera mot fejknyheter på plattformen.Bild: Manu Fernandez/TT; Janerik Henriksson/TT

Facebooks nya system mot så kallade falska nyheter kommer att införas i Tyskland inom kort. Misstänkta falska nyheter kommer att faktakollas och märkas med varningar.

Det rapporterar Financial Times.

Tyskland blir därmed det andra landet efter USA där Facebook testkör det nya systemet. Systemet kommer på plats innan höstens parlamentsval i Tyskland där flera påhittade nyheter har fått stor spridning den senaste tiden.

Läs mer: Facebook rekryterar ”nyhetschef”

Ett exempel är en nyhet som gjorde gällande att Tysklands äldsta kyrka satts i eld av en mobb. Udden i många falska nyheter har varit riktad mot förbundskanslern Angela Merkel, och då särskilt med falska historier om allvarliga brott som utförts av asylsökande i landet.

Tyska Facebook-användare ska kunna anmäla nyheter i flödet som falska. Dessa kommer sedan faktakontrolleras av en tredje part och om nyheten anses falsk kommer den att märkas som "ifrågasatt". Sådana nyheter kommer inte att prioriteras av algoritmen för Facebooks nyhetsflöde och användare kommer att varnas innan de sprider den falska nyheten vidare, skriver Financial Times.

Att ta tag i falska nyheter på nätverket är en snabb helomvändning för Facebook.

"Personligen anser jag att idén att falska nyheter på Facebook, som är en väldigt liten del av innehållet, skulle ha påverkat valet på något sätt är en ganska galen", sade Facebooks vd Mark Zuckerberg strax efter det amerikanska presidentvalet.

Sedan dess har falska nyheter som en del i ryska påverkansoperationer hamnat mer och mer i fokus. Från Frankrike rapporteras det att antalet falska nyheter på Facebook redan ökat inför det kommande presidentvalet.

Men amerikanska medier har också kunnat visa att många falska nyheter skrivits av privata aktörer i rent vinstsyfte. Det är helt enkelt ett lätt sätt att få klick och tjäna annonspengar då falska, uppseendeväckande nyheter visat sig vara populära.

Själva begreppet falska nyheter är dock omtvistat. USA:s inkommande president Donald Trump kallade hela tv-kanalen CNN för "fake news" vid en presskonferens i förra veckan. Detta för att tv-kanalen rapporterat om att en rapport cirkulerade i Washington, vilket stämde.

 Direkt/Di Digital

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera