Hoppa till innehållet

Nu kliver Swish in i ehandeln

En svensk swishar i dag i snitt 400 kronor i månaden. I dagarna blir det dessutom möjligt att handla på nätet med svenskarnas favoritapp.

Superpopulära Swish fortsätter att växa.
Superpopulära Swish fortsätter att växa.Foto: TT

Bankappen Swish har blivit en extrem succé i Sverige. Av Sveriges totalt 9,8 miljoner invånare är nu över 3,3 miljoner aktiva användare. Dessutom, och det är kanske de här siffrorna som verkligen gör den till en succé, swishade svenskarna i augusti över 4 miljarder kronor i 7,3 miljoner transaktioner. Det innebär att om man slår ut det på varje svensk medborgare oavsett ålder så swishade svenskarna i genomsnitt 408 kronor per person i augusti.

”Förhoppningen är ju att alla ska ha Swish, sen är det klart att vissa grupper inte har det och kanske inte vill skaffa det heller. Men vi ser inte att tillväxten avtagit än.”

Men i den här takten tar det ju slut på folk i Sverige snart?

”Ja, då kan man fundera över vad som händer. Nu är det fullt fokus på Sverige men någonstans kanske man måste titta på att vara nåbar i omvärlden också. Man kanske ska samarbeta med andra aktörer, i andra länder”, säger Henrik Bergman, ordförande för Getswish.

Än så länge är det dock fullt fokus på den svenska marknaden. Bolaget Getswish ägs av en rad storbanker i Sverige. Vissa av bankerna har tidigare meddelat att de tänker att börja ta betalt för Swish för privatpersoner men den diskussionen verkar, i all fall för tillfället, inte ligga särskilt högt på dagordningen. Istället är siktet inställt på en ny marknad: Ehandel.

Swish har tagit fram en lösning för att kunna betala med swish när man handlar på nätet. En lösning som alltså gör att man inte behöver använda ett kontokort vid köp på nätet.

”Startskottet går vilken dag som helst nu. Men att vi sätter det i produktion innebär inte att man direkt kommer att kunna handla på nätet. Deltagarna ska ju börja sälja in det också”, säger Henrik Bergman.”

Affärsmässigt kommer Swish för ehandlare fungera så att alla deltagande banker delar på tekniken sen kan de paketera och prissätta den som de själva vill gentemot kunderna. Det är alltså fullt möjligt att två banker tar olika mycket betalt för exakt samma tjänst.

”Det är ett helt nytt sätt att jobba då varumärket nu ska exponeras på ett helt annat sätt än tidigare. Det är också en marknad med mängder av konkurrenter”, säger Henrik Bergman. 

Lyssna på Digitalpodden om Swish och SEB:s bitcoinsatsning: 

http://embed.acast.com/digitalpodden/supersuccenswish-seb-sbitcoin-satsningochmindfulnessforstartups

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera