Hoppa till innehållet

Nu öppnar Norrsken dörrarna för startupbolagen

Nu får startupbolagen äntligen ta klivet in i Klarna-grundaren Niklas Adalberths nya lokaler. På måndagen öppnades dörrarna för 75 bolag, varav Football Addicts, riskkapitalbolaget Backing Minds och Symposium är några av dem.

I Norrskens lokaler i de gamla spårvagnshallarna flyttar nu 75 bolag in.
I Norrskens lokaler i de gamla spårvagnshallarna flyttar nu 75 bolag in.Foto: Jesper Frisk

Det var i juni i fjol som Di Digital kunde rapportera om att Klarna-grundaren Niklas Adalberth hade sålt en del av sitt innehav i fintechjätten för att starta Norrsken Foundation.

Stiftelsen som specifikt riktar in sig på att finansera techbolag med ett samhällsförbättrande syfte, har under de senaste månaderna gjort sina lokaler i de gamla spårvagnshallarna inflyttningsbara. Nu står huset ett stenkast från Stureplan i Stockholm klart. 

Foto: je

Norrskens Foundation sitter i de gamla spårvagnshallarnas lokaler. 

”Det finns två syften med huset. Det ena är att skapa ett kreativt kluster där vi för samman bolag som försöker göra världen bättre med grymma techbolag som vi inspireras av. På det viset kanske de hittar gemensamma lösningar”, säger Erik Engellau-Nilsson, nytillträdd vd för Norrsken.

”Det andra är att skapa en hajp kring socialt entreprenörskap och vi hoppas kunna skapa nästa generations rockstjärnor.” 

Foto: Jesper Frisk

Vd:n Erik Engellau-Nilsson, finanschefen Frida Siwe och projektledaren Jessica Guter ser över det sista arbetet två dagar innan lokalerna öppnas.

Läs även: Klarna-höjdare hoppar av – går till Norrsken 

På måndagsmorgonen öppnade Norrsken dörrarna till de 2 400 kvadratmeterna där färgen knappt torkat. Till en start har 200 personer på 75 bolag fått sitt medlemskap godkänt och får därmed flytta in.

”Vi valde ut de 200 bästa och det är inte bara startupbolag eller välgörenhetsbolag. Vi kommer exempelvis ha en VR-studio och en 3D-printer som man inte oftast associerar med social good men kan inspirera den typen av bolag att komma på saker som de kan göra bättre”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Foto: Jesper Frisk

Just Arrived är ett av bolagen som flyttar in.

Bland de 75 bolag som tar plats hos Norrsken finns bland andra Göteborgs Football Addicts, vårdbolaget Doctrin, FN:s utvecklingsprogram UNDP, techkonferensen Symposium, Hans Roslings Gapminder och det H&M-backade riskkapitalbolaget Backing Minds.

Läs även: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan 

Även bolag som Norrsken har investerat har hyrt in sig. Däribland finns arbetsförmedlaren Just Arrived och integrationsappen Welcome App med. 

Foto: Jesper Frisk

I den så kallade ”parken” sätter sig medlemmarna och arbetar där det passar.

I det öppna landskapet i mitten av lokalen, som Norrsken kallar parken på grund av arkitekturen och de många växterna, kommer medlemmarna att sitta och arbeta sida vid sida. Endast ett fåtal bolag med höga säkerhetskrav kommer att har separata arbetsrum. Därutöver kommer de övriga mötesrummen, kontorsutrymmena och tysta avdelningar delas av alla medlemmar. 

”Här har vi också ett meditationsrum och ett barnrum i fall man behöver ta med sig sitt barn till arbetet vid enstaka tillfällen”, säger Erik Engellau-Nilsson när han visar oss runt. 

Foto: Jesper Frisk

Norrsken har ett barnrum ifall att någon av medlemmarna skulle behöva ta med sig sina barn. 

Läs även: Här flyttar bemanningsappen Just Arrived in 

Trots att Norrsken nu äntligen har slagit upp dörrarna så är lokalerna ännu inte helt färdiga. Bland annat är det allmänna kaféet, som ska rymmas vid ingången, fortfarande bara ett skal. 

”Det här är lite av en betalansering. Tanken är att på sikt kunna flytta in 400 medlemmar men vi börjar med 200 för att se var friktionspunkterna är,” säger Erik Engellau-Nilsson.

Foto: Jesper Frisk

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera