I dagsläget handlar det om ett dussintal Uberbilar av hybridmodellen Ford Fusion. Längre fram kommer även Volvobilar att ingå i taxibolagets testflotta, som planeras uppgå till 100 stycken i slutet av året.
Läs mer: Ubers första självkörande bil är en Volvo
Helt förarlösa är dock inte bilarna. Av säkerhetsskäl har de än så länge en mänsklig hjälpförare bakom ratten. De är även utrustade med kameror, radar och sensorer.
I samband med testlanseringen lät Uber en grupp journalister testa att sitta bakom ratten på de självkörande bilarna.
”Det fanns några hårresande ögonblick (…) Ibland slutade bilen helt enkelt köra själv och jag tvingades ta över, andra gånger tog bilens inbyggda dator över kontrollen”, skriver en reporter från The Verge.
För dagens Uberförare är det skrämmande utveckling
För passagerarna som ingår i det pågående testet skiljer sig upplevelsen med andra ord inte särskilt mycket från en vanlig taxifärd. För dagens Uberförare är det dock en skrämmande utveckling, då taxibolaget nu tar sitt första steg mot en förarlös flotta. Det är dock en bra bit kvar till dess att Uber klarar sig utan mänskliga förare då teknikskiftet skulle innebära stora kostnader för bolaget, och dessutom fortfarande inte godkänts av lagstiftare.
Läs mer: Här är den nya Uber-utmanaren
Själva hävdar bolaget att man ser sin framtida bilflotta som en mix av förarlösa- och vanliga fordon.
"Vi tror att framtidens samåkning kommer att vara en blandning av tjänster från både förare och förarlösa Ubers. Anledningen till det är att mjukvaran för förarlöskörning fortfarande har sina begränsningar, samtidigt som efterfrågan exploderat på bättre transporter", skriver bolaget i ett pressmeddelande.