Hoppa till innehållet

Nu sjösätter Facebook sin Blocket-dödare i Sverige

Facebooks Marketplace utmanar inte bara amerikanska Craigslist och Ebay – utan också svenska vinstmaskinen Blocket. Nu lanserar Marketplace i Sverige.

Deborah Liu
Deborah Liu

Facebooks köp- och säljplattform Marketplace tågar in i Sverige och 16 andra europeiska marknader under de närmsta veckorna.

Till skillnad från exempelvis Blocket blir det gratis för användare av såväl Facebook och meddelandetjänsten Messenger att köpa och sälja varor som fotas av och laddas upp till marknadsplatsen.

Med ett geografiskt filter kan användare sedan välja att se varor inom ett särskilt område. I länder som USA, Australien och Storbritannien har Marketplace funnits sedan oktober 2016, säger Facebooks produktchef Deborah Liu.

Läs mer: Kommentar: "Vinstfesten kan vara över för Blocket”
Foto:
Även en halvhjärtad insats från Facebook skulle kunna förändra den digitala svenska köp– och säljmarknaden radikalt. Lukrativa Blocket kommer antagligen tvingas till eftergifter, skriver Di Digitals Björn Wallenberg.

”De flesta tittar på varor inom ett visst avstånd men det beror också på hur tätbefolkat området är. De flesta träffas också personligen för att genomföra affären och meddelar sedan oss att transaktionen har skett”, säger Deborah Liu.

Läs mer: Superår för FANG-bolagen – värda över 10 000 miljarder 

Facebook tar inget ansvar för att produkten är korrekt beskriven och betalningen sker allt som oftast utanför plattformen. De populäraste kategorierna för handel är enligt bolaget möbler, barnprodukter och kläder för kvinnor.

Digitala marknadsplatser är en relativt mogen bransch i Sverige. Vad ser Facebook för potential där?

”Folk vill kunna komma i kontakt med andra för att köpa och sälja. En massa personer gör redan det i privata grupper, och på andra marknadsplatser. För vår del är det kontakten mellan folk som spelar roll. Om vi är det bästa stället att komma i kontakt med någon för att köpa eller sälja något så är det toppen. Det är något användarna redan gör i privata grupper (på Facebook, reds anm.)”, säger Deborah Liu.

Facebooks intåg ställer om spelplanen för de digitala marknadsplatser som redan finns i Sverige.

För Facebook är det inte någon kärnprodukt

Den klara marknadsledaren är Blocket, norska Schibsteds kassako som i fjol omsatte 913 miljoner kronor och räknade hem drygt hälften som vinst (efter finansiella poster).

Blockets tillväxt sjönk till 7 procent mellan 2015 och 2016. För två år sedan köpte Schibsted den mobila loppis-appen Shpock, som riktar sig till yngre användare.

Läs mer: Schibsteds Blocket-utmanare Shpock lockar en halv miljon svenskar 

Blocket lockade fler än 5 miljoner unika besökare i veckan under 2016. Lika många använder Facebook varje dag, enligt bolaget.

Facebook Marketplace, som är gratis att använda, kan tvinga Blocket att slopa avgifterna för att lägga ut en annons, enligt en person med insyn i branschen.

Redan 2014 blev det gratis för användare att annonsera på Finn.no, Schibsteds norska motsvarighet till Blocket. Intäkterna kommer snarare från försäljare av dyrare objekt, som bilar och fastigheter, som betalar för att få synas på startsidan eller högt upp i sökresultaten.

Facebook kan få svårt att tjäna pengar på sin marknadsplats. De hittills populära produktkategorierna – som kläder och barnprodukter – ger knappt någon vinstmarginal, enligt Di Digitals källa.

”För Facebook är det inte någon kärnprodukt. Men de hjälper till att pressa branschen. De etablerade spelarna måste agera”, säger personen.

Läs mer: Blocket svarar: Vi står för kvalitet
Foto: Jack Mikrut.
"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare", säger vd Jan Prokopec till Di Digital.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera