Hoppa till innehållet

Nu ska Acast hjälpa poddarna att tjäna pengar

Svenska poddplattformen Acast lanserar en marknadsplats för podcasts. Initiativet ska ge titlar som Värvet möjlighet att tjäna pengar på andra sätt än annonser.

Måns Ulvestam och Karl Rosander grundade podcasttjänsten Acast 2014.
Måns Ulvestam och Karl Rosander grundade podcasttjänsten Acast 2014.Foto: Jesper Frisk

Acast grundades i Stockholm 2014. På mindre än två år har bolaget rullat ut sin tjänst i såväl Sverige som Storbritannien och USA. Med 32 miljoner lyssningar i månaden tar grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander nu ytterligare ett steg för att förändra poddkulturen.

Genom att erbjuda podcastproducenter att sälja exklusivt innehåll till sina lyssnare genom plattformen, vill Acast göra det möjligt för dem att tjäna pengar på annat förutom annonsintäkter. Och grundarna tror att deras affärsmodell kan komma att ge sex gånger så höga intäkter än vad annonsmodellen ger.

”Sätten att tjäna pengar på sina podcast tidigare har varit genom annonser eller premiumtjänster bakom betalväggar. Med vår modell kan podcastarna nu göra ett extra avsnitt per månad som de kan ta betalt för att lyssna på”, säger Måns Ulvestam.

De som lyssnar på podcasts, de är inte lyssnare – de är fans.

Två populära svenska poddar, ”Värvet” med Kristoffer Triumf och ”Lillelördag” med Anitha Schulman och Ann Söderlund, är bland de som kommer att satsa på det nya formatet. Även stora internationella titlar som ”Flash Forward” och ”Football Ramble” kommer att sälja podcastmaterial via Acast+, som den nya tjänsten heter.

”De som lyssnar på podcasts, som Värvet och Lillelördag, de är inte lyssnare utan de är fans. De kommer att vilja betala för att höra mer”, säger Karl Rosander.

Förutom att öka marginalerna för podcastproducenterna tror Acast-grundarna även att denna affärsmodell, som bolaget säger sig ha haft i åtanke sedan starten, kommer att kunna locka kändisar att göra egna poddar.

”Vi kan attrahera stora kändisar som inte orkar hålla på med annonsintäkter. Säg Pewdiepie exempelvis, han skulle kunna göra en podcast en gång i månaden som han kan ta betalt för, säger Måns Ulvestam.”

Läs även: Acast har 30 miljoner lyssnare i månaden

Risken att någon skulle sprida poddmaterialet olagligt via fildelningssajter är inte särskilt hög, menar Acasts grundare.

”Det är möjligt att någon kommer att göra det men det känns inte som någon stor fara”, säger Måns Ulvestam.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera