Hoppa till innehållet

Nu ska Kinneviks modesajter börja tjäna pengar

Global Fashion Group, som driver e-handlare med modeinriktning på en rad tillväxtmarknader, kommer vara lönsamt inom två- till tre år. Det säger vd Lorenzo Grabau efter att koncernen satsat ytterligare drygt 1,5 miljarder kronor i bolaget. 

Kinneviks vd Lorenzo Grabau.
Kinneviks vd Lorenzo Grabau.

Kinneviks vd Lorenzo Grabau sammanfattar det andra kvartalet som ”solitt och präglat av investeringar”. Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen efter investmentbolagets kvartalsrapport, och talar mycket och gärna om den nu ett par dagar gamla starka preliminära kvartalsrapporten från Zalando.

”Marginalen på 8,5 procent för det andra kvartalet är ju mycket, mycket tillfredsställande”, säger han.

Marknaden var dock inte imponerad av rapporten. Vid 14-tiden under fredagen hade aktien backat 1,2 procent till 215,4 kronor.

För det andra lyfter han fram Kinneviks (NTL) investering i Global Fashion Group, offentliggjord i rapporten och på en värdering på mindre än en fjärdedel av förra finansieringsrundan, 700 miljoner euro mot tidigare 3 miljarder euro.

Kinnevik ökar sin andel i bolaget från 26 till 35 procent i och med investeringen, och Lorenzo Grabau tror fortsatt att vägen mot vinst är utstakad i GFG och att svarta siffror ska nås om 2-3 år, lite olika för de olika GFG-portföljinnehaven.

”Vi är halvvägs på en totalt 7-9 år lång väg mot lönsamhet, så det tar 2-3 år till”, säger han.

Att investeringen blev mindre än det ursprungliga åtagandet, 165 mot 200 miljoner euro, var på grund av hög efterfrågan på aktierna och andra investerares förköpsrätter.

Nedskrivningen av diverse e-handelsinnehav, säger han vidare apropå en stor värderingsminskning av främst Home24, återspeglar inte enbart svagare utveckling i liknande bolags försäljning och lönsamhet, utan även vissa redovisningsregler kring skillnader i värdering i olika finansieringsrundor (det som i rapporten kallas ”aktiernas preferens vid likvidation eller försäljning av bolaget”).

Eventuella investeringar under återstoden av året tror Lorenzo Grabau snarare kommer att handla om tillskott till existerande innehav än om nya sådana.

Inga innehav har sålts under kvartalet, säger han vidare om den cirka 35 innehav stora portföljen.

Nyhetsbyrån Direkt

Läs även: Kinneviks bubbelvarning: "Finansieringsrundorna blir allt större"

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera