Syftet med utredningen, som sker på uppdrag av infrastrukturminister Anna Johansson (S), är att bringa ordning i taximarknadens otydliga regelverk. Det skriver svd.se på torsdagen.
Bland annat ska det innebära en genomgång av reglerna för såkallad samåkning, det vill säga att en privatförare tar med sig andra passagerare mot betalning. I Sverige anser Transportstyrelsen att samåkningstjänster som UberPOP är olagliga. UberPOP-förare är privatpersoner utan särskild taxilicens, vilket enligt nuvarande regler inte är tillåtet.
Uber har även fått kritik för att bolagets chaufförer kör utan taxameter, vilket inte heller är tillåtet enligt svensk lag. Istället hanteras betalnings- och körningsinformation i bolagets app.
I somras kunde Di Digital avslöja att svenska Uber far med osanning vad gäller kraven som ställs på UberPOP-chaufförer. Det framkom då även att Uber använde den kontroversiella tjänsten Lexbase för att granska förares brottsregister, istället för att vänta på utdrag från myndigheterna.
Till svd.se säger Amy Rader Olsson att utredningen kan komma att spela roll även för bolag som verkar utanför taxinäringen, men inom den såkallade delningsekonomin.
"Samhället öppnar för nya möjligheter för matchning mellan kund och tjänsteutövaren. Uber är inte enda företaget som utnyttjar dessa möjligheter. Samma sorts frågor kommer upp även när det gäller sajter som matchar ihop kunder och det förekommer en ekonomisk transaktion", säger hon.
I USA pågår en utdragen domstolstvist om huruvida Uber-förare ska klassas som anställda eller egenföretagare. Ett beslut om det förstnämnda kan hota hela det omtalade startup-företagets affärsmodell.
Resultatet av utredningen ska redovisas till sommaren.