Nu ska svenska storbolag lära sig att köpa startups

Driftstoppen som sänker verksamheten SPONSRAT AV Coromatic

Foodora spår miljardomsättning

Helsingborgs högtalarsuccé håller i sig

Speltungviktare startar ny vr-studio i Stockholm

Nu ska svenska storbolag lära sig att köpa startups

Maria Rankka är vd för Stockholms handelskammare.
Maria Rankka är vd för Stockholms handelskammare. Foto: Orlando G. Boström
De svenska storbolagen är för dåliga på att köpa upp och investera i snabbväxande startupbolag. Det vill Stockholms Handelskammare ändra på. “Jag hoppas att vi om ett år hör färre personer i startupsammanhang som klagar på storföretagens ointresse”, säger vd Maria Rankka.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

På den svenska startupscenen har frustrationen över storbolagsvärldens ointresse stundtals varit lika stor som den över politikernas brist på reformvilja.

Men nu ser det ut att lossna på flera fronter samtidigt. I förra veckan gick näringsminister Mikael Damberg ut med löften om en förbättrad startup-politik. Nu utlovar Stockholms Handelskammare en satsning för att få huvudstadens storbolag att närma sig “det nya näringslivet”, det vill säga tech- och startupscenen.  

“I framförallt USA finns mycket fler naturliga mötesplatser och ett större intresse från stora bolag att umgås med startups, för att kanske hitta bolag som man vill köpa eller samarbeta med. Vi tror att vi kan vara en katalysator för samma utveckling i Stockholm”, säger Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, till Di Digital.

Tillsammans med Sting i Stockholm drar man därför igång ett projekt för att förbättra  kontaktytorna. Först ut blir en tillställning på handelskammaren den 16 september, med 100 inbjudna bolag och talare från bland andra SBAB, SEB, Teliasonera, Husqvarna, Goo Technologies, Vionlabs och Unomaly. Därefter följer ytterligare ett event i Stings lokaler senare under hösten.

 

Många tror fortfarande att de kan komma på allt själva in-house, men så funkar det inte längre.

 

“Det finns ingen färdig plan för vad som ska hända, men det här är ett långsiktigt engagemang. Det handlar mycket om vad vi får för synpunkter från bolagen”, säger Maria Rankka.

Klart är att det också finns ett mått av självkritik i satsningen:

“Det är ju klart att även vi har ett behov av bli relevanta för det nya näringslivet”, säger Maria Rankka.

Per Hedberg, vd på affärsinkubatorn Sting, ser hoppfullt på initiativet:

“Det här är unga bolag som behöver testa sin idé och få den verifierad av riktiga kunder. Närkontakt med industriföretag kan ge väldigt värdefull feedback. Dessutom är det en chans att tidigt få in en stor och trovärdig kund”, säger han.

Vad gäller utfallet är han tydlig med sina förhoppningar. Han vill se den svenska industrin göra fler investeringar och förvärv i startupsektorn:

“De amerikanska storbolagen köper startups på löpande band. I Europa sker inte det i samma utsträckning. Här tror många fortfarande att de kan komma på allt själva in-house, men så funkar det inte längre”, säger Pär Hedberg.

 

Facebook
Twitter
E-post