Hoppa till innehållet

Nu vill Spotify åt reklamradions annonspengar

Spotifys gratistjänst når en större publik än de flesta av Sveriges reklamradiostationer. Nu vill musiktjänsten sno åt sig en motsvarande del av annonskakan. “Den reklamköpare som inte köper Spotify missar någonting”, säger försäljningschefen Jonathan Forster.

Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify.
Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify.Foto: Magnus Gotander

Sedan starten år 2008 har Spotify samlat ihop över 75 miljoner gratislyssnare världen över.

Men att tjäna pengar på gratislyssnare är svårt, av allt att döma svårare än det svenskgrundade bolaget räknat med. År 2013 kom bara en tiondel av bolagets intäkter från annonser, enligt Spotifys årsredovisning, trots att tjänsten har många gånger fler gratislyssnare än betalande prenumeranter.

I ett försök att bättra på balansen drar nu bolaget igång en offensiv för att övertyga reklamköpare om att satsa pengar i Spotify istället för hos den traditionella reklamradion.

“Det är inte ovanligt att reklamköpare inte vet hur de ska hantera nya kanaler. Det är någonting som stört oss ett tag, särskilt eftersom Spotify vuxit sig ordentligt stort nu”, säger Jonathan Forster, europeisk försäljningschef på Spotify, till Di Digital.

18,1% av alla svenskar i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify varje vecka.

En undersökning som Spotify låtit genomföra visar att 18,1% av alla svenskar med nätuppkoppling i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify minst en gång i veckan.

Undersökningen visar vidare att bara tre reklamradiokanaler – Mix Megapol, Rix FM och NRJ – når en större andel av befolkningen varje vecka än vad gratisversionen av Spotify gör. Spotifys publik är dessutom något yngre än reklamradiopubliken i genomsnitt.

“Det är givetvis så att en marknadsförare vill ha olika kanaler. Det vi säger är att den reklamköpare som inte också köper Spotify missar någonting”, fortsätter Jonathan Forster.

Ett utdrag ur det reklammaterial som Spotify tagit fram för att övertyga reklamköpare att flytta sina köp från den traditionella reklamradion. Bild: Spotify

Enligt Spotifys egna uppskattningar är marknaden för digital radioreklam värd 1,2 miljarder dollar idag. Hur stor del av den kakan som tillfaller Spotify vill dock Jonathan Forster inte berätta.

Sedan en tid tillbaka har diskussionen i musikvärlden fokuserat på betalande kunder snarare än gratistjänster. Apple Music, Spotifys kanske främsta konkurrent, erbjuder visserligen en tre månaders kostnadsfri prövoperiod för nya lyssnare, men är i övrigt enbart tillgänglig för betalande lyssnare.

Bland skivbolagen är Spotifys gratismodell mycket kontroversiell och pekas ut som en anledning till att popstjärnan Taylor Swift valde att plocka bort sin musik från tjänsten i fjol. 

“För oss är gratisfunktionen givetvis en viktig marknadsföringskanal för premiumtjänsten. Men vi ser det också som en viktig intäktskanal för oss själva och för artisterna”, säger Jonathan Forster.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera