Riskkapitalbolaget Eequity grundades för fem år sedan av internetveteranerna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin. Duon är kanske mest kända som grundare av Pricerunner och Boo.com. Men deras riskkapitalfond Eequity har en mycket försiktigare profil än vad grundarnas tidigare äventyr ger sken av.
”Vi investerar främst i ehandel med fokus på norden. Vi investerar inte i globala satsningar med distruptiv teknik. Väldigt få av våra investeringar kommer att ge mer än 10 gånger pengarna”, säger Patrik Hedelin.
Strategin har så här långt varit mycket framgångsrik. Fonden som de nu stänger är bolagets tredje och största. Fonden är på 560 Mkr och kan fyllas på med ytterligare 190 Mkr vilket ger en total storlek på 750 Mkr.
”Vi tillämpar exakt samma strategi som i den andra fonden. Vi går in i lönsamma bolag, med framgångsrika entreprenörer som omsätter mellan 50-200 Mkr, är lönsamma och har en snabb underliggande organisk tillväxt. Dessutom ska det finnas möjliga tilläggsförvärv”, säger Patrik Hedelin.
Eequity har investerat i bolag som Royal Design, WhiteAway och Footway. Den nordiska ehandelsmarknaden har vuxit snabbt de senaste åren men Patrik Hedelin ser gott om möjligheter.
”Heminredning, premiummöbler, kosmetik, utomhusprodukter, det finns mängder av nischer som växer snabbt men där bara en liten del av handeln sker på nätet i dag”.
Finns det gott om bolag att investera i?
”Tillgången är relativt god. Det är lättare för oss som investerar främst inom ehandel än vad det är för dem som investerar i tidig teknik där priserna har gått upp.”
En allt större andel av ehandeln sker i dag via mobiltelefoner. Samtidigt ökar också det som kallas omni-kanal, alltså handlare som kombinerar fysiska butiker med näthandel. Patrik Hedelin tror att nästa stora steg blir kundsegmentering och personalisering.
”Många frågar mig om marknaden inte är mogen nu. Men det finns så ofantligt mycket kvar att göra. Genom att ge kunderna riktad, personlig information kan man ge dem en bättre upplevelse. När du kommer in på en sajt ska vi känna igen dig”, säger Patrik Hedelin.
Intresset för ehandel har ökat också hos mer traditionella investeringsföretag. Till exempel köpte investmentbolaget Nordstjernan ehandlaren Bygghemma i fjol.
”Vi gillar att fler kör ehandel. Det går snabbare om det är flera som driver på och utbildar kunderna att handla på nätet. Ju mer annonsering som Zalando kör desto gladare blir vi i Footway”, säger Patrik Hedelin.
Eequitys strategi är att hjälpa ehandelsbolag att expandera till ungefär en miljard i omsättning så att de blir marknadsledande i norden. Planen är att plocka in 10-12 bolag i den nya fonden.
Hur ser möjligheterna ut för riskkapitalfonder att sälja vidare bolag i dag?
”Det har varit helt galet på börsen i år, alla möjliga bolag har noterat sig. Jag tycker att många traditionella bolag är för högt värderade nu och tror att börsen kommer att gå ned. Men den här fonden har ett tioårsperspektiv och under den tiden kommer börsfönstret att öppnas och stängas flera gånger om. Dessutom har vi flera exitalternativ.”