Hoppa till innehållet

Ny fond ska investera i nordisk ehandel

Riskkapitalbolaget Eequity har precis stängt sin tredje fond. Med 560 nya miljoner ska de nu ta sig an den nordiska e-handelsmarknaden.

Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.
Riskkapitalbolaget Eequity med Magnus Wiberg, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Jessica Mattsson.

Riskkapitalbolaget Eequity grundades för fem år sedan av internetveteranerna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin. Duon är kanske mest kända som grundare av Pricerunner och Boo.com. Men deras riskkapitalfond Eequity har en mycket försiktigare profil än vad grundarnas tidigare äventyr ger sken av. 

”Vi investerar främst i ehandel med fokus på norden. Vi investerar inte i globala satsningar med distruptiv teknik. Väldigt få av våra investeringar kommer att ge mer än 10 gånger pengarna”, säger Patrik Hedelin. 

Strategin har så här långt varit mycket framgångsrik. Fonden som de nu stänger är bolagets tredje och största. Fonden är på 560 Mkr och kan fyllas på med ytterligare 190 Mkr vilket ger en total storlek på 750 Mkr. 

”Vi tillämpar exakt samma strategi som i den andra fonden. Vi går in i lönsamma bolag, med framgångsrika entreprenörer som omsätter mellan 50-200 Mkr, är lönsamma och har en snabb underliggande organisk tillväxt. Dessutom ska det finnas möjliga tilläggsförvärv”, säger Patrik Hedelin.

Eequity har investerat i bolag som Royal Design, WhiteAway och Footway. Den nordiska ehandelsmarknaden har vuxit snabbt de senaste åren men Patrik Hedelin ser gott om möjligheter.

”Heminredning, premiummöbler, kosmetik, utomhusprodukter, det finns mängder av nischer som växer snabbt men där bara en liten del av handeln sker på nätet i dag”.

Finns det gott om bolag att investera i?

”Tillgången är relativt god. Det är lättare för oss som investerar främst inom ehandel än vad det är för dem som investerar i tidig teknik där priserna har gått upp.”

En allt större andel av ehandeln sker i dag via mobiltelefoner. Samtidigt ökar också det som kallas omni-kanal, alltså handlare som kombinerar fysiska butiker med näthandel. Patrik Hedelin tror att nästa stora steg blir kundsegmentering och personalisering. 

”Många frågar mig om marknaden inte är mogen nu. Men det finns så ofantligt mycket kvar att göra. Genom att ge kunderna riktad, personlig information kan man ge dem en bättre upplevelse. När du kommer in på en sajt ska vi känna igen dig”, säger Patrik Hedelin. 

Intresset för ehandel har ökat också hos mer traditionella investeringsföretag. Till exempel köpte investmentbolaget Nordstjernan ehandlaren Bygghemma i fjol. 

”Vi gillar att fler kör ehandel. Det går snabbare om det är flera som driver på och utbildar kunderna att handla på nätet. Ju mer annonsering som Zalando kör desto gladare blir vi i Footway”, säger Patrik Hedelin.  

Eequitys strategi är att hjälpa ehandelsbolag att expandera till ungefär en miljard i omsättning så att de blir marknadsledande i norden. Planen är att plocka in 10-12 bolag i den nya fonden.

Hur ser möjligheterna ut för riskkapitalfonder att sälja vidare bolag i dag?

”Det har varit helt galet på börsen i år, alla möjliga bolag har noterat sig. Jag tycker att många traditionella bolag är för högt värderade nu och tror att börsen kommer att gå ned. Men den här fonden har ett tioårsperspektiv och under den tiden kommer börsfönstret att öppnas och stängas flera gånger om. Dessutom har vi flera exitalternativ.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera