Hoppa till innehållet

Ny gästpodd ska guida startup-entreprenörer

Di Digital välkomnar ännu en gästpodd till sajten. I podcasten ”Start” intervjuas entreprenörer och techprofiler om hur man driver startupbolag. 

Startupprofilerna  John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.
Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

Di Digitals poddfamilj fortsätter att växa. Efter det framgångsrika samarbetet med Den Digitala Draken är det nu premiär för ännu en gästpodd till sajten. Podcasten heter ”Start” och har kommit ut med sex avsnitt sedan lanseringen i januari.

”Det görs mycket innehåll i syfte att guida entreprenörer kring hur de ska driva sin verksamhet bättre. Tyvärr håller det oftast inte särskilt hög kvalitet. Podden Start är ett lysande undantag som verkligen ger mervärde till lyssnarna”, förklarar Viktor Ström, redaktör på Di Digital.

Det är roligt att kunna ge något tillbaka när man har jobbat med detta i 20 år.

Bakom Start står John Sjölander och Adam Peleg, båda med en lång erfarenhet som entreprenörer inom startupsektorn.

Fler poddar: Här samlas poddarna i Di Digital-familjen

John Sjölander har dragit igång flera startupbolag och jobbat som både vd, operativ chef och CTO. Han är idag venture partner på Industrifonden och assisterar styrelserna i techbolag som Starcounter och Barnebys.

Adam Peleg har varit entreprenör i tio år, främst i Tel Aviv där han grundat ett bolag inom mobil e-handel. Numera leder han olika innovationsprojekt och föreläser om strategi.

”Med podden Start vill vi sprida instrumentell kunskap om hur man bygger skalbara startups. Varje avsnitt handlar om ett specifikt ämne och vi intervjuar någon med spetskompetens inom det ämnet”, säger Adam Peleg. 

Foto: Startupprofilerna John Sjölander och Adam Peleg står bakom podcasten Start.

Han får medhåll från John Sjölander.

”Det är roligt att kunna ge något tillbaka när man har jobbat med detta i 20 år. Jag ser det som community-building”, säger han.

Start hade premiär i januari och har sedan dess kommit ut med sex avsnitt. Det senaste avsnittet gavs ut under tisdagen och handlar om CTO-rollen. I avsnittet intervjuas Spotifys första CTO, och första anställda medarbetare Andreas Ehn. Han berättar vad en CTO faktiskt gör och hur teknikorganisationen ser ut i ett startupbolag.

I tidigare avsnitt har man bland annat pratat om ”unit economics” med Online Pizza-grundaren Erik Byrenius och produktlanseringar med Lisa Enckell, tidigare marknadschef på Wrapp.

Lyssna på senaste avsnittet av Start via här:Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera