Di Digital har tidigare rapporterat om träningstjänsten Fitnesscollection (NTL), som fungerar som ett slags Airbnb- eller Spotify-abonnemang fast för träning. Tjänsten samlar en lång rad gym, yogastudior, dans-, kamsportskurser, squash-banor och andra träningspass på samma plattform. Användaren kan ta del av dem alla i utbyte mot en fast avgift på 790 kronor i månaden.
Fitnesscollection lanserades strax efter årsskiftet och idag är ett 60-tal träningsanläggningar i Stockholmstrakten knutna till tjänsten. En betalande Fitnesscollection-kund kan träna obegränsat antal gånger, men maximalt tre gånger per månad hos varje enskilt medlemsföretag. Bolaget portionerar sedan ut en andel av användarnas månadsavgifter på de anläggningar där de har tränat.
Nu fyller bolaget på kassan med 7 Mkr i nytt kapital. Pengarna kommer bland annat från Johan Nilsson, tidigare affärsutvecklingschef på Sats, och Rasmus Ingerslev, som startat träningskedjan Fresh Fitness. Även Stureplansgruppens partner Kristoffer Ahlbom går in som delägare.
Pengarna ska gå till att fortsätta slipa på plattformens funktioner samt, på lite sikt, bekosta en första expansion utanför Stockholm.
“Det är mycket som måste koordineras i tjänsten. Vi har till exempel börjat jobba med beacons som känner av när kunden som bokat kommer in på träningsanläggningen. Det finns mycket värde i den data vi får in om våra användare och medlemsstudior”, säger Rasmus Adler Wahlberg, medgrundare på Fitnesscollection.
Den svenska träningsmarknaden domineras idag av stora kedjor som Sats och Friskis & Svettis. Fitness Collection samarbetar istället med mindre, nischade träningsanläggningar. Tanken är att tjänsten både ska driva nya kunder till dem samt hjälpa dem att tillsammans ta upp konkurrensen med marknadens jättar.
“De har jäkligt mycket bra kompetens, och vi tror starkt på att kombinera olika träningsformer”, säger Rasmus Adler Wahlberg. I skrivande stund är “ett par tusen” användare knutna till tjänsten, uppger han.
Han är särskilt nöjd över att ha lockat två erfarna träningsentreprenörer att bli delägare i bolaget.
“Johan (Nilsson) och Rasmus (Ingerslev) har stenkoll på hur den här branschen funkar. Ingen av oss grundare har jobbat med träning tidigare. Jag hoppas det hjälpa oss att undvika några fallgropar”, säger han.
Fitnesscollection förlaga är amerikanska Classpass, som i fjol tog in motsvarande drygt 250 Mkr från bland andra Google Ventures. De två tjänsterna fungerar på ett snarlikt vis.
Läs även: Magine-grundare bakom nya träningstjänsten Fitnesscollection