Hoppa till innehållet

Ny miljoninvestering i Airbnb för träning

Yoga, crossfit, dans, gym eller kampsport? Tjänsten Fitnesscollection samlar ett 60-tal träningsanläggningar i samma tjänst. Nu fyller bolaget på kassan. 

Fitness Collections grundarteam. Från vänster: Malin Torstensson, Erik Wikström, Mahesh Kumar, Maria Eliasson, Philip Vigerland, Rasmus Adler Wahlberg.
Fitness Collections grundarteam. Från vänster: Malin Torstensson, Erik Wikström, Mahesh Kumar, Maria Eliasson, Philip Vigerland, Rasmus Adler Wahlberg.

Di Digital har tidigare rapporterat om träningstjänsten Fitnesscollection (NTL), som fungerar som ett slags Airbnb- eller Spotify-abonnemang fast för träning. Tjänsten samlar en lång rad gym, yogastudior, dans-, kamsportskurser, squash-banor och andra träningspass på samma plattform. Användaren kan ta del av dem alla i utbyte mot en fast avgift på 790 kronor i månaden. 

Fitnesscollection lanserades strax efter årsskiftet och idag är ett 60-tal träningsanläggningar i Stockholmstrakten knutna till tjänsten. En betalande Fitnesscollection-kund kan träna obegränsat antal gånger, men maximalt tre gånger per månad hos varje enskilt medlemsföretag. Bolaget portionerar sedan ut en andel av användarnas månadsavgifter på de anläggningar där de har tränat.

Nu fyller bolaget på kassan med 7 Mkr i nytt kapital. Pengarna kommer bland annat från Johan Nilsson, tidigare affärsutvecklingschef på Sats, och Rasmus Ingerslev, som startat träningskedjan Fresh Fitness. Även Stureplansgruppens partner Kristoffer Ahlbom går in som delägare.

Foto:

Pengarna ska gå till att fortsätta slipa på plattformens funktioner samt, på lite sikt, bekosta en första expansion utanför Stockholm. 

“Det är mycket som måste koordineras i tjänsten. Vi har till exempel börjat jobba med beacons som känner av när kunden som bokat kommer in på träningsanläggningen. Det finns mycket värde i den data vi får in om våra användare och medlemsstudior”, säger Rasmus Adler Wahlberg, medgrundare på Fitnesscollection. 

Den svenska träningsmarknaden domineras idag av stora kedjor som Sats och Friskis & Svettis. Fitness Collection samarbetar istället med mindre, nischade träningsanläggningar. Tanken är att tjänsten både ska driva nya kunder till dem samt hjälpa dem att tillsammans ta upp konkurrensen med marknadens jättar. 

“De har jäkligt mycket bra kompetens, och vi tror starkt på att kombinera olika träningsformer”, säger Rasmus Adler Wahlberg. I skrivande stund är “ett par tusen” användare knutna till tjänsten, uppger han. 

Han är särskilt nöjd över att ha lockat två erfarna träningsentreprenörer att bli delägare i bolaget. 

“Johan (Nilsson) och Rasmus (Ingerslev) har stenkoll på hur den här branschen funkar. Ingen av oss grundare har jobbat med träning tidigare. Jag hoppas det hjälpa oss att undvika några fallgropar”, säger han.

Fitnesscollection förlaga är amerikanska Classpass, som i fjol tog in motsvarande drygt 250 Mkr från bland andra Google Ventures. De två tjänsterna fungerar på ett snarlikt vis.

Läs även: Magine-grundare bakom nya träningstjänsten Fitnesscollection

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera