Hoppa till innehållet

Ny överbelastningsattack mot Dagens industri

Under tisdagen inleddes ytterligare en överbelastningsattack som påverkar Dagens industri. Det efter helgens omfattande attacker som slog ut flera svenska massmedier från nätet. 

Under helgen slogs flera svenska mediesajter, bland dem Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Dagens industri, ut av en omfattande överbelastningsattack. Flera av sajterna låg nere under stora delar av lördagkvällen. 

På tisdagen runt lunchtid inleddes ytterligare en överbelastningsattack som påverkat funktionaliteten på Dagens industri under dagen.

Vem som står bakom attacken är inte känt. Ej heller om den har någon koppling till helgens attacker. 

En överbelastningsattack kan något förenklat beskrivas som en digital trafikstockning. Genom att skicka enorma mängder skräptrafik mot måltavlans servrar kan angriparen sakta ned eller helt och hållet slå ut en webbplats. 

Den inkommande trafiken i helgens attacker har på flera håll spårats till internetleverantörer med bas i Ryssland. Det behöver dock inte innebära att attacken har ryskt ursprung eller uppsåt. Med enkla tekniska knep kan en angripare enkelt dölja sin verkliga placering och få det att se ut som att anfallet kommer från ett helt annat håll. 

Läs även: Stor överbelastningsattack mot svenska sajter

Läs även: Debatt: "Sverige behöver en it-haverikommission"

Läs även: Kommentar: "Attackerna borde bli en väckarklocka"

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera