Hoppa till innehållet

Ny rapport slår hål på ungdomsmyten inom startupsektorn

Det är dags att slå hål på myten om startupvärldens underbarn. Majoriteten av Europas mest framgångsrika startupgrundare är över 35 år, visar en ny rapport.

Foto: Thinkstock

Ett 19-årigt snille som hoppar av skolan och istället tjänar miljoner på sin kod, så ser många på startupentreprenören. En ny rapport från GP Bullhound slår dock hål på myten.

I själva verket är unga grundare en anomali.

Unga kändisentreprenörer som Mark Zuckerberg och Daniel Ek, som var 20 respektive 23 då de startade sina bolag, lyfts gärna fram som representanter för den heta startupsektorn. I själva verket är unga grundare en anomali.

Läs även: Så mycket kapital krävs för att bygga en enhörning

Läs även: Här är riskkapitalisterna som prickat flest miljardbolag

Endast 14 procent av Europas mest framgångsrika startupgrundare var under 25 år då de startade sina bolag. I själva verket ligger medelåldern på grundarna av Europas 40 högst värderade startupbolag på 35 år och hela 55 procent var 35 år eller äldre då de startade sina bolag.

Även äldre grundare lyser dock med sin frånvaro i statistiken. Endast 11 procent av grundarna av de 40 högst värderade bolagen i Europa är över 45 år.

Di Digital har tittat närmare på hur gamla grundarna av de svenska miljardbolagen var då de drog igång. Totalt handlar det om sju bolag. Deras grundare var mellan 23 och 38 år när de startade bolag, och medelåldern ligger på 30 år, något lägre än det europeiska genomsnittet.


Så gamla var de svenska succégrundarna:

  • Avito: Grundades 2007 av Jonas Nordlander (då 34 år) och Filip Engelbert (då 38 år)
  • Skype: Grundades  2003 av  Niklas Zennström (då 37 år)
  • King: Grundades 2003 av Sebastian Knutsson, (då 35 år) och Thomas Hartwig (då 28 år)
  • Klarna: Grundades 2005 av Niklas Adalberth, Victor Jacobsson och Sebastian Siemiatkowski. Samtliga var då 24 år.
  • Mojang: Grundades 2009 av Markus Persson (då 30 år)
  • Spotify: Grundades 2006 av Daniel Ek (då 23 år) och Martin Lorentzon (då 37 år)

Läs även: Så mycket kapital krävs för att bygga en enhörning

Läs även: Här är riskkapitalisterna som prickat flest miljardbolag

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera