Storstockholms lokaltrafik (SL) står bakom mer än hälften av all kollektivtrafik i Sverige, med en biljettförsäljning på drygt 7 miljarder om året. Biljetterna säljs i huvudsak genom de SL-kort som främst köps och laddas i bland annat Pressbyrån eller 7-Eleven. Men en del av resorna säljs även med olika former av e-biljetter.
Under 2016 såldes exempelvis SL-biljetter för drygt 200 miljoner kronor genom det app- och sms-system som Klarna tagit fram åt SL. Hur mycket Klarna tjänar på detta är inte officiellt. Men betaljätten är ett försäljningsombud och får en fast procentsats på varje biljett som säljs.
Idag fungerar Klarna som den samlade digitala återförsäljaren.
”En vanlig enkelbiljett med reskassa kostar 30 kronor, medan en sms-biljett kostar 43 kronor. Hur avtalet med Klarna ser ut kan jag inte gå in på. Men den vanliga enkelbiljetten med reskassa riktar sig givetvis mot våra mer trogna kunder, som är värda en viss rabatt”, säger SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M).
Om man räknar på priset 43 kronor per biljett har Klarna sålt cirka 4,7 miljoner SL-biljetter under 2016. Extrakostnaden på 13 kronor per biljett motsvarar totalt 60 miljoner kronor. Hur stor del av detta belopp som Klarna får behålla vill SL inte uppge.
Men nu kan Klarna se fram emot en flora av nya konkurrenter. Orsaken är att trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting under tisdagen tagit ett så kallat ”inriktningsbeslut” om att öppna försäljningen av elektroniska biljetter för andra parter på nätet.
”För 60 år sedan öppnade SL för försäljning av fysiska biljetter på Pressbyrån. Nu öppnar vi för fler digitala försäljningsombud”, säger Kristoffer Tamsons som även är trafiklandstingsråd i Stockholms Läns Landsting.
Exakt vad detta innebär kommer att klarna under 2017.
”Vi öppnar nu för att påbörja en rad pilotprojekt under 2017. Det görs i två steg. Den ena handlar om mobilitetstjänster som knyter SL-biljetten till allt från hyrcyklar och bilpoler till infartsparkeringar och matkassar. Vi vill länka till andra och låta dem länka till oss”, säger Kristoffer Tamsons.
Parallellt med detta vill man även öppna för fler digitala försäljningsombud.
”Idag fungerar Klarna som den samlade digitala återförsäljaren. Vår tanke är att fler ska ha den rollen utan att det nödvändigtvis behöva gå via Klarna”, säger Kristoffer Tamsons.
Han nämner flera exempel på digitala aktörer som, med fördel skulle kunna sälja digitala SL-biljetter.
Vi vill förenkla för resenären genom att fler får möjligheten att bli återförsäljare.
”Om du exempelvis köper en biljett till Stockholm på Swebus. Då kanske du vill komplettera den med en SL-resa till din slutdestination. Eller om du bokar hotell online. Då kanske du även vill köpa ett veckokort från SL”, säger Kristoffer Tamsons.
Hur beslutet påverkar Klarna är ännu för tidigt att säga. Men Kristoffer Tamsons är tydlig med att han tror det är bättre med fler digitala försäljningsombud än bara ett.
”Vi vill förenkla för resenären genom att fler får möjligheten att bli återförsäljare. Jag är inte en politiker som tror på monopol. Jag tror samhället mår bra av en mångfald vad gäller antalet utförare och utvecklare”, säger han.
På Klarna vill man inte dra några slutsatser av SL:s inriktningsbeslut ännu.
”Det är lite för tidigt att försöka dra några slutsatser kring eventuella effekter eftersom det ännu inte finns ett färdigt förslag”, säger Klarnas presschef Jesper Wigardt.
Mer om detta i veckans Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/storbolagensstartupjakt-vr-modeochtechupprormottrump
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.