Hoppa till innehållet

Ny SL-satsning bakslag för Klarna

Moderaterna öppnar upp för nya elektroniska betalmetoder i Stockholms kollektivtrafik. Beslutet kan innebära ett bakslag för Klarna, som sålde digitala SL-biljetter för drygt 200 miljoner kronor i fjol.

SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) och Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski.
SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) och Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski.

Storstockholms lokaltrafik (SL) står bakom mer än hälften av all kollektivtrafik i Sverige, med en biljettförsäljning på drygt 7 miljarder om året. Biljetterna säljs i huvudsak genom de SL-kort som främst köps och laddas i bland annat Pressbyrån eller 7-Eleven. Men en del av resorna säljs även med olika former av e-biljetter.

Under 2016 såldes exempelvis SL-biljetter för drygt 200 miljoner kronor genom det app- och sms-system som Klarna tagit fram åt SL. Hur mycket Klarna tjänar på detta är inte officiellt. Men betaljätten är ett försäljningsombud och får en fast procentsats på varje biljett som säljs.

Idag fungerar Klarna som den samlade digitala återförsäljaren.

”En vanlig enkelbiljett med reskassa kostar 30 kronor, medan en sms-biljett kostar 43 kronor. Hur avtalet med Klarna ser ut kan jag inte gå in på. Men den vanliga enkelbiljetten med reskassa riktar sig givetvis mot våra mer trogna kunder, som är värda en viss rabatt”, säger SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M).

Om man räknar på priset 43 kronor per biljett har Klarna sålt cirka 4,7 miljoner SL-biljetter under 2016. Extrakostnaden på 13 kronor per biljett motsvarar totalt 60 miljoner kronor. Hur stor del av detta belopp som Klarna får behålla vill SL inte uppge.

Men nu kan Klarna se fram emot en flora av nya konkurrenter. Orsaken är att trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting under tisdagen tagit ett så kallat ”inriktningsbeslut” om att öppna försäljningen av elektroniska biljetter för andra parter på nätet.

”För 60 år sedan öppnade SL för försäljning av fysiska biljetter på Pressbyrån. Nu öppnar vi för fler digitala försäljningsombud”, säger Kristoffer Tamsons som även är trafiklandstingsråd i Stockholms Läns Landsting.

Exakt vad detta innebär kommer att klarna under 2017.

”Vi öppnar nu för att påbörja en rad pilotprojekt under 2017. Det görs i två steg. Den ena handlar om mobilitetstjänster som knyter SL-biljetten till allt från hyrcyklar och bilpoler till infartsparkeringar och matkassar. Vi vill länka till andra och låta dem länka till oss”, säger Kristoffer Tamsons.

Parallellt med detta vill man även öppna för fler digitala försäljningsombud.

”Idag fungerar Klarna som den samlade digitala återförsäljaren. Vår tanke är att fler ska ha den rollen utan att det nödvändigtvis behöva gå via Klarna”, säger Kristoffer Tamsons.

Han nämner flera exempel på digitala aktörer som, med fördel skulle kunna sälja digitala SL-biljetter.

Vi vill förenkla för resenären genom att fler får möjligheten att bli återförsäljare.

”Om du exempelvis köper en biljett till Stockholm på Swebus. Då kanske du vill komplettera den med en SL-resa till din slutdestination. Eller om du bokar hotell online. Då kanske du även vill köpa ett veckokort från SL”, säger Kristoffer Tamsons.

Hur beslutet påverkar Klarna är ännu för tidigt att säga. Men Kristoffer Tamsons är tydlig med att han tror det är bättre med fler digitala försäljningsombud än bara ett.

”Vi vill förenkla för resenären genom att fler får möjligheten att bli återförsäljare. Jag är inte en politiker som tror på monopol. Jag tror samhället mår bra av en mångfald vad gäller antalet utförare och utvecklare”, säger han.

På Klarna vill man inte dra några slutsatser av SL:s inriktningsbeslut ännu.

”Det är lite för tidigt att försöka dra några slutsatser kring eventuella effekter eftersom det ännu inte finns ett färdigt förslag”, säger Klarnas presschef Jesper Wigardt. 


Mer om detta i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/storbolagensstartupjakt-vr-modeochtechupprormottrump

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera