Hoppa till innehållet

Ny tjänst ska få släkten att finansiera ungas bostadsköp

Kontantinsatsen kan vara ett stort hinder på vägen mot ett eget boende för unga. Fintech-bolaget Youple tror sig ha hittat en lösning på det: Vinstdelning med släkt och vänner. 

Teamet bakom Youple: Ville Svärd, Peter Strömberg, Diviesh Vithlani, Martin Hjers och Linus Ericsson.
Teamet bakom Youple: Ville Svärd, Peter Strömberg, Diviesh Vithlani, Martin Hjers och Linus Ericsson.Foto: Youple/Anton Holm

För snart tre år sedan slutade Diviesh Vithlani från chefsjobbet på Swedbank för att börja arbeta med sin egen idé. 

”Jag följde utvecklingen inom låneplattformar och crowdfunding internationellt men trodde inte att de traditionella modellerna skulle fungera i Sverige. Däremot började jag och min fru att prata om hur man skulle kunna ta fram en liknande modell för att hjälpa unga med att köpa lägenhet”, säger Diviesh Vithlani.

Resultat blev bolaget Youple (NTL) som precis är redo för att lansera sin plattform. Tjänsten riktar sig till unga som ska köpa sin första bostad men inte har pengar till kontantinsatsen. 

”Det går att låna pengar men de lösningar som finns i dag för unga är dyra. Vi tycker att det är oschysst”, säger Diviesh Vithlani.

För att få ned kostnaden har Youple tagit fram en tjänst som innebär att låntagaren förbinder sig att dela med sig av en eventuell framtida vinst på bostadsköpet till långivaren. En ung bostadsköpare kan på så sätt skjuta en stor del av lånekostnaden framför sig och få ned den effektiva räntan till runt 3 procent. 

”Vi vänder oss enbart till unga som sparat en del och har en ordnad ekonomi. Det är inte så att de som inte fått lån på banken kommer till oss. Vi lånar bara ut till personer som är kreditvärdiga men som vill ha en annan typ av finansiering än blancolån”, säger Diviesh Vithlani.

Läs mer: Tessin slår rekord – planerar nordisk expansion

Youple lånar inte själva ut pengarna utan fungerar som en plattform som ska sammanföra villiga investerare med bostadsköpare. 

Vilken typ av personer tror ni vill investera på det här sättet?

”Tack vare vinstdelningen kommer avkastningen att ligga någonstans mellan långa obligationer och aktier vilket kan vara attraktivt. Men vi ser framför oss att det kommer att vara ett stort intresse från familj och vänner. Låntagaren kommer så att säga ha med sin egen ’crowd’”, säger Diviesh Vithlani. 

Youple har tagit in 5 miljoner kronor i extern finansiering sedan starten. Huvudfinansiär är bolaget Svea Ekonomi samt privatinvesteraren Lennart Francke, tidigare finanschef på Handelsbanken. 

Youple planerar att genomföra en bred lansering av sin tjänst efter sommaren och i samband med det ta in ytterligare kapital. 

”Marknaden för bostadsfinansiering har varit ganska fri från innovation. Men inom 5-10 år tror vi att det har förändrats ganska markant. Vi vill vara ledare i det”, säger Diviesh Vithlani.

Avanzas sparekonom Claes Hemberg har recenserat Youple och ger tjänsten betyget 1 av 5. Läs hans recension här,  läs även Youples svar här.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera