Hoppa till innehållet

Ny tungviktare investerar i Dreams

Harold Kaiser, grundaren bakom riskkapitalbolaget Litorina, investerar 2 miljoner kronor i sparappen Dreams. Bolaget värderas därmed till 108 miljoner kronor.

Henrik Rosvall, vd för Dreams.
Henrik Rosvall, vd för Dreams.Bild: Amanda Lindgren

Sparappen Dreams fortsätter att ta in kapital från namnkunniga investerare. Fram till april i år hade bolaget tagit in närmare 16 miljoner kronor från investerare som Collectors grundare Lena Apler, Kings medgrundare Thomas Hartwig och Anna Settman, en av grundarna bakom riskkapitalbolaget The Springfield Project.

Läs mer: Därför är Lena Apler kung i kortleken med Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Nu står det klart att Harold Kaiser, grundaren bakom riskkapitalbolaget Litorina, redan i somras investerade han cirka 2 Mkr i sparappen Dreams (NTL). Det framgår av handlingar från Bolagsverket som Di Digital tagit del av.

”Jag har följt bolaget ett tag och är imponerad av teamet bakom Dreams med Henrik Rosvall i spetsen. Jag tror på Dreams affärsidé och gillar dess värderingar och företagskultur”, säger han.

Transaktionen innebär även att Dreams värderas till 108 Mkr.

”Harold Kaiser är en av Sveriges tidigaste riskkapitalister och blir en slags informell rådgivare till Dreams nu. Vi jobbade länge år att få in honom i bolaget”, säger Henrik Rosvall, vd för sparappen Dreams.

Dreams kan beskrivas som en sparapp för unga som upplever banker som tråkiga och obegripliga. Med appen Dreams kan de få hjälp att på ett roligt sätt välja bort små utgifter för att spara till något större, som en resa till Thailand.

Vi har en tillväxt på 30 procent per månad

Sedan ett drygt år samarbetar man med Ålandsbanken för att erbjuda sparande för kunder i Sverige och Finland. Någon gång de närmaste månaderna ska man även introducera fondsparande, och under 2017 är ambitionen att lansera ett eget betalkort. Förhandlingar pågår även om avtal med en eller fler utländska banker.

”Vi har byggt en egen bankplattform och ska nu börja lansera produkter i en rask takt. Vi har ett fantastiskt kundinflöde ju, med en tillväxt på 30 procent per månad”, säger Henrik Rosvall.

Läs mer: Dreams närmar sig ett avtal med utländsk storbank

Harold Kaiser är känd för att ha grundat Litorina tillsammans med Jan Lindefeldt 1998. Sedan starten har Litorinas fonder investerat cirka 4 miljarder kronor i fler än 40 företag, enligt bolagets webbsida. Harold Kaiser ansvarar bland annat för Litorinas portföljbolag Euroflorist och Wallvision.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera