Google är en bra plantskola för en framtida karriär inom tech. Stina Bergfors är det tydligaste exemplet på det. Hon lämnade jobbet som Sverigechef på Google 2013 för att starta United Screens och hon har även tagit plats i HM:s och Ikea:s styrelser. Den senaste Sverigechefen för Google, Anders Berglund och även den tidigare chefen Johan Kinnander, har bägge satsat på att bli riskkapitalister baserade på Malta. Nu börjar Anna Wiklands resa och hennes hjärtefråga är att göra företagare mer mobilanpassade.
”När jag återvände från min mammaledighet var jag förvånad över att det fortfarande är så många företag som fortfarande inte har en mobilanpassad sajt”, säger Anna Wikland när Di Digital träffar henne på Googles kontor i Stockholm.
Anna Wikland tog över som Googles Sverigechef i april. Foto: Joey Abrait.
Enligt en tidigare undersökning som Di Digital har genomfört saknar 4 av 10 bolag en digital strategi. Enligt Anna Wikland saknar lika stor andel en mobilanpassad sajt, trots att över hälften av alla googlesökningar görs med mobilen.
”Det man skulle vilja är att Sveriges annonsörer och företagare tog sig an mobilen på samma sätt som man använder den privat. De gör ju precis som man själv gör, man lever med den och den är som en fjärrkontroll till ens liv.”
Anna Wikland anställdes som Googles affärsområdeschef inom handel och telekom 2014 och tog i april i år över jobbet som Sverigechef på Google efter Anders Berglund.
Läs även: Svenska företag digitalt svaga
Under torsdagen gör hon sitt första publika framträdande tillsammans med statliga företagsfrämjaren Almi och näringsminister Mikael Damberg på Digitalakademin i Stockholm. Syftet med projektet är att utbilda små och medelstora företag i digital strategi.
Man skulle vilja att svenska företagare tog sig an mobilen på samma sätt som man använder den privat
Anna Wikland har ett gediget cv när det gäller digital marknadsföring. Efter ett antal år i USA i början av 2000-talet återvände hon till Sverige och anställdes som säljchef på den digitala marknadsföringsbyrån Keybroker år 2006.
”Det som var spännande då var att allt var nytt. Även Google var nytt här. När jag var ute för att sälja in sökannonsering då visste inte marknadscheferna vad det var”, säger Anna Wikland.
När Anna Wikland talar om att Google ska hjälpa företag att bli mer digitala låter det som rent välgörenhetsarbete. Samtidigt förväntas Google dra in 30 procent av alla digitala annonsintäkter under 2016, enligt Emarketer. Sökjätten går alltså inte lottlös om fler företag satsar på en digital närvaro.
”Desto fler företag som tar sig an det här desto fler blir verksamma på nätet. Det gynnar inte bara oss utan det gynnar alla som erbjuder tjänster på internet. Men vi ser att vi har ett ansvar och att vi är en tillväxtmotor för att hjälpa företag att lyckas även i framtiden”, säger hon.
Läs även: Googles förre Sverigechef leder hemlig startup på Malta