Hoppa till innehållet

Nya Google-chefen ska mobilisera näringslivet

Anna Wikland är Sveriges nya Googlechef. Hon menar att många svenska företag underskattar mobilens potential att nå ut till kunder.

Anna Wikland är ny Sverigechef på Google.
Anna Wikland är ny Sverigechef på Google.Foto: Joey Abrait

Google är en bra plantskola för en framtida karriär inom tech. Stina Bergfors är det tydligaste exemplet på det. Hon lämnade jobbet som Sverigechef på Google 2013 för att starta United Screens och hon har även tagit plats i HM:s och Ikea:s styrelser. Den senaste Sverigechefen för Google, Anders Berglund och även den tidigare chefen Johan Kinnander, har bägge satsat på att bli riskkapitalister baserade på Malta. Nu börjar Anna Wiklands resa och hennes hjärtefråga är att göra företagare mer mobilanpassade.

”När jag återvände från min mammaledighet var jag förvånad över att det fortfarande är så många företag som fortfarande inte har en mobilanpassad sajt”, säger Anna Wikland när Di Digital träffar henne på Googles kontor i Stockholm.

Foto: Joey Abrait
Anna Wikland tog över som Googles Sverigechef i april. Foto: Joey Abrait.

Enligt en tidigare undersökning som Di Digital har genomfört saknar 4 av 10 bolag en digital strategi. Enligt Anna Wikland saknar lika stor andel en mobilanpassad sajt, trots att över hälften av alla googlesökningar görs med mobilen.

Det man skulle vilja är att Sveriges annonsörer och företagare tog sig an mobilen på samma sätt som man använder den privat. De gör ju precis som man själv gör, man lever med den och den är som en fjärrkontroll till ens liv.”

Anna Wikland anställdes som Googles affärsområdeschef inom handel och telekom 2014 och tog i april i år över jobbet som Sverigechef på Google efter Anders Berglund.

Läs även: Svenska företag digitalt svaga

Under torsdagen gör hon sitt första publika framträdande tillsammans med statliga företagsfrämjaren Almi och näringsminister Mikael Damberg på Digitalakademin i Stockholm. Syftet med projektet är att utbilda små och medelstora företag i digital strategi.

Man skulle vilja att svenska företagare tog sig an mobilen på samma sätt som man använder den privat

Anna Wikland har ett gediget cv när det gäller digital marknadsföring. Efter ett antal år i USA i början av 2000-talet återvände hon till Sverige och anställdes som säljchef på den digitala marknadsföringsbyrån Keybroker år 2006.

”Det som var spännande då var att allt var nytt. Även Google var nytt här. När jag var ute för att sälja in sökannonsering då visste inte marknadscheferna vad det var”, säger Anna Wikland.

När Anna Wikland talar om att Google ska hjälpa företag att bli mer digitala låter det som rent välgörenhetsarbete. Samtidigt förväntas Google dra in 30 procent av alla digitala annonsintäkter under 2016, enligt Emarketer. Sökjätten går alltså inte lottlös om fler företag satsar på en digital närvaro.

”Desto fler företag som tar sig an det här desto fler blir verksamma på nätet. Det gynnar inte bara oss utan det gynnar alla som erbjuder tjänster på internet. Men vi ser att vi har ett ansvar och att vi är en tillväxtmotor för att hjälpa företag att lyckas även i framtiden”, säger hon.

Läs även: Googles förre Sverigechef leder hemlig startup på Malta

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera