Hoppa till innehållet

Nya miljoner ska ta Bzzts poddtaxi till Stockholm

Det gröna taxibolaget Bzzt tar in nytt kapital för att finansiera sin Stockholmslansering.

Bzzt vill göra taxitrafiken miljösmart. Foto: Källa Naturskyddsföreningen
Bzzt vill göra taxitrafiken miljösmart. Foto: Källa Naturskyddsföreningen

Sedan 2015 har Bzzt (NTL) transporterat passagerare på Göteborgs gator med sina poddtaxifordon. Nu tar bolaget in 2 miljoner kronor från bland annat den unga aktieprofilen Oliver Molse för att finansiera sin Stockholmssatsning, rapporterar Breakit.

Läs mer: Bzzt till Stockholm

Investeringen sker genom Molses investeringsbolag Modelio equity.

Bzzt kör sina passagerare i elektriska trehjulingar av modellen Zbee, från Clean Motion (NTL). Elfordonsboalaget Clean Motion är investerat på First North och ägs till 5,9 procent av Skypegrundaren Niklas Zennström.

Enligt Breakit kostar varje poddtaxibil med Bzzt-inredning och design 100 000 kronor för bolaget att köpa in. 

 Läs mer: Clean Motion dubblar farten

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera