Hoppa till innehållet

Nya miljoner till klädkriget på nätet

Den Malmöbaserade modekedjan Boozt tar in 250 Mkr i en ny finansieringsrunda. Bolaget är nu på väg att växa om Qliros näthandel Nelly på den nordiska marknaden.

Staffan Mörndal partner på Verdane, somär en av storägarna i Boozt.com
Staffan Mörndal partner på Verdane, somär en av storägarna i Boozt.comFoto: Skärmdump/Verdane

Modekedjan Nelly har varit ett av börsnoterade Qliro Groups flaggskepp de senaste åren. Men utmanarna är många. Kinnevikägda Zalando har satsat stort på Norden, så även den dansk-svenska modekedjan BZT Fashion som driver ehandeln Boozt.com. På bara de senaste fyra åren har Boozt vuxit till en av de riktigt stora spelarna i Norden där de fokuserar på ”high end”-mode.

”Vi räknar med att Boozt i år omsätter drygt en miljard med positivt resultat”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane som är en av Boozts största ägare.

Det innebär att Boozt och Nelly, som båda främst riktar in sig på kläder för kvinnor, snart är i princip jämnstora. Boozt lägger dock in ytterligare en växel när de nu tar in hela 250 Mkr i nytt kapital.

”Pengarna kommer att användas till marknadsföring, till exempel tv-reklam för att bygga varumärket. Vi behöver också bygga ut varulagret”, säger Staffan Mörndal.

Kapitalet kommer från befintliga ägare men också från Danmarks tredje största penisonsbolag Sampension och familjeföretaget Friheden Invest som är storägare i IC Group med företag som Tiger of Sweden och Peak Performance i portföljen.

Om värderingen ligger i linje med liknande affärer inom modehandeln bör Boozt nu värderas till en bit över en miljard kronor.

Boozt grundades 2007 av ett par danska entreprenörer som köpts ut ur bolaget. Största ägare i dag är utöver Sampension, Friheden Invest och Verdane det danska riskkapitalbolaget Sunstone Capital och skoföretaget Ecco.

Vad Boozt värderas till i finansieringsrundan vill man inte gå ut med. Men om värderingen ligger i linje med liknande affärer inom modehandeln bör Boozt nu värderas till en bit över en miljard kronor.

”För några år sedan tyckte alla att ehandelsbolag skulle värderas till p/s 1 (price/sales). Det gjordes ingen skillnad på hur hög tillväxten var eller vad det stod på sista raden. Nu är den vilda västern-känslan borta och bolagens resultat och tillväxt är det som avgör”, säger Staffan Mörndal.

Boozt har tidigare planerat för att noteras under 2015 men i och med den nya finansieringsrundan är de planerna inte längre aktuella.

”Vi är nu gott kapitaliserade och har inga kortsiktiga planer på notering”, säger Staffan Mörndal. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera