Gammal mat har visat sig vara en bra affär. Matsmart.se grundades i december 2013 med idén att köpa in och sälja varor som annars skulle kastas. Det handlar om överskottsvaror med kort datum eller utgående förpackningar – pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten och annat – som säljs till ofta markant lägre priser än i den vanliga dagligvaruhandeln.
Nu tar bolaget in fem miljoner kronor i nytt riskkapital. Det är affärsänglarna Robert Ahldin och David Frykman, båda sedan tidigare delägare i Matsmart, som ökar sitt innehav. Pengarna ska användas främst till marknadsföring, men också för att bredda sortimentet. Planen är att gå från 500 till 1500 olika varor i lager.
“Nu ska vi gå ut och berätta för Sverige att vi finns. Vi har gjort väldigt få marknadsinsatser tidigare”, säger Kalle Andersson.
“Hela idén är att hjälpa leverantörer och producenter att bli av med sina lager. ICA och de andra tar inte emot torrvaror som har ett kortare bäst-före-datum än 90 dagar, till exempel. Vi köper direkt från leverantörerna och hjälper dem att bli av med varor som de annars hade behövt slänga bort”, fortsätter han.
Tillsammans med medgrundarna Ulf Skagerström och Erik Södergren är Kalle Andersson majoritetsägare i Matsmart. Robert Ahldin och David Frykman har totalt satsat 9,5 miljoner kronor i bolaget.
Bolaget har vuxit kraftigt sen starten och räknar med att omsätta mellan 20 och 30 miljoner kronor i år. Det är nära nog en tiodubbling jämfört med i fjol.
Nyligen flyttade bolaget till ett nytt lager i Katrineholm som ska fungera som bas för expansionen. Lagerytan har utökats från 400 till 1300 kvadratmeter, med möjlighet att expandera till totalt 4000 kvadratmeter.
“Vi är faktiskt den enda mathandeln på nätet som levererar i hela Sverige”, säger Kalle Andersson.
Då Matsmart enbart säljer torrvaror kan bolaget förlita sig på postens leveranser, förklarar han. Andra e-handlare, med kyl- eller frysvaror i lager, behöver egna transporter och har därmed svårt att nå en lika stor del av landet.
Trots den rejäla omsättningsökningen är Matsmart.se ännu inte lönsamt. Det är helt enligt plan, enligt Kalle Andersson.
“Vi satsar på att växa. Då har vi helt enkelt inte optimerat för vinst. Vi skulle kunna ställa om mot lönsamhet till slutet av året men har valt att bygga vidare för att bli större istället.”